مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

آشنایی با کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی

مقدمه

رشته کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی این رشته ترکیب و تلفیقی است از رشته های علوم توانبخشی (فیزیوتراپی، ارتوپدی فنی، کاردرمانی، شنوایی سنجی و …) با دانش مدیریت علمی. دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته با کسب مهارت های نظری و عملی در دوره دو ساله و با دفاع از پایان نامه خود، در موضوعات مدیریت توانبخشی برای احراز مسئولیت و هدایت مراکز توانبخشی در بخش های دولتی، خصوصی، مردمی و خیریه آماده می گردند.  هدف اصلی این رشته تربیت مدیران عالم،آگاه، کاردان، ماهر و مطلع در بخش توانبخشی کشور در راستای ارتقاء اثربخشی و افزایش بهره وری در سازمانهای متولی معلولین می باشد.


ضرورت و اهمیت

امروز بدون استفاده از دانش مدیریت توان بخشی، اداره امور مراکز توان بخشی با توجه به پیشرفت وگسترش روافزون در ابعاد مختلف و تحقیقات دامنه داری که در طول سال های اخیر درزمینه توان بخشی انجام گردیده است، نیاز به تربیت مدیران آگاه به مسائل توان بخشی، وسایل مورد نیاز، نحوه سرویس دهی به بیماران وغیره بیش از پیش احساس می گردد.

گروه آموزشی مدیریت توانبخشی با توجه به افزایش روز افزون تعداد وافراد نیازمند به خدمات توانبخشی، از سال 1376 پس از مصوب شدن برنامه آموزشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برقرار شد و از همان سال با پذیرش 8 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد آغاز به کار کرد. دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشکده توانبخشی دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز پس از اخذ مجوزهای لازم به ترتیب در سال های 1385 و 1387 پذیرش دانشجو را آغاز کردند.


اهداف خدماتی

مشاوره علمی به نهادها و موسسات دست اندر کار امور معلولین.

وظایف حرفه ای دانش آموختگان: 
الف ) سیاست گذاری : 
• شناخت و سنجش نیازها 
• تعیین اولویت و هدف گذاری
• تحلیل اقتصاد توانبخشی
• تحلیل مدل های ارائه خدمات توانبخشی 
• تحلیل نظام های توانبخشی
ب ) مدیریت : 
• برنامه ریزی
• سازماندهی
• هماهنگی
• هدایت و رهبری
• نظارت
ج ) آموزش : 
• برقراری ارتباط مؤثر با فرد معلول، خانواده و جامعه 
• مشاوره 
• مشارکت در تدوین برنامه های آموزش توانبخشی 
• مشارکت در ارزیابی و نظارت بر برنامه های آموزشی 
د ) پژوهش : 
• طراحی و انجام پژوهشهای کاربردی 
• مشارکت در ارزیابی و نظارت بر طرح های پژوهشی 
ه ) حمایت از حقوق افراد معلول : 
• دفاع از حقوق معلولین 
• ایجاد فرصت های برابر برای افراد معلول 
• مشارکت در اصلاح باورهای غلط در مورد افراد معلول 
• توانمند سازی افراد معلول 
• کمک به ایجاد تشکل های سازمان های مردم نهاد (NGO)

نظرات 7 + ارسال نظر
فاطمه سه‌شنبه 1 اردیبهشت 1388 ساعت 05:41 ب.ظ http://madadkaran-j.blogfa.com

سلام خیلی ممنون از نظرت یه کمکی به من بکن یه نفر هست به نام مریم اسلامی مخترع اکسترنان فیکسچر در درمان بیماریهای استخوانی می توانی اطلاعاتی از اینکه کجا کار می کنه وچطور میشه باهاش تماس برقرار کرد پیدا کنی باتشکر .راستی اگر مطالب وبلاگ شما را در وبلاگ خودم بزنم اشکالی نداره

سارا خانم سه‌شنبه 1 اردیبهشت 1388 ساعت 09:47 ب.ظ

سلام رفیق
بهار و فصل دلتنگی و بیحوصلگی و خواب
-------------------------
کل زندگی علامت سواله.......
----------------------------
سعی کن از کنار بعضی سوالا همینطوری بگذری
ولی نه از کنار همش
-------------------------
خوش باشی و موفق
یه توصیه بهت میکنم
عرق بادرنجویه از عطاری تهیه کن........با تخم شربتی......
با اب خنک و شکر ........شربتشو هر روز میل کن.....
از این حالت بیرون میایی
خوش باشی رفیق
راستی گرایش لیسانس شما کدوم از این رشته هاست.....؟

چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392 ساعت 02:35 ب.ظ

سلام
من میخوام سال بعد مدیریت شرکت کنم
منابع معیین را گرفتم اما به نظرم خیلی ساده هستن
منابع دیگه رو چطوری بگیرم
از کجا ؟
زبان چند nدرصد لازمه؟





جان برنان شنبه 28 اردیبهشت 1392 ساعت 02:01 ب.ظ

سلام
من کتاب مبانی مدیریت و سازمان و مدیریت رو گرفتم از کتاب های توانبخشی هم تونستم کتاب برنامه ریزی ملی توانبخشی رو تهیه کنم اما نمیتونم کتاب های دیگه را پیدا کنم
منو راهنمایی کنید
اینترنتی نمیشه اونا رو پیدا کرد و اگه میشه بفرمایید چطور و از کجا تهیه کنم؟

با سلام
سایر کتب را که متعلق به انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی است، می توانید از این دانشگاه تهیه کنید
موفق باشید

عسل پنج‌شنبه 4 مهر 1392 ساعت 03:25 ب.ظ http://salaaaaam.persianblog.ir

سلام.من میخوام برای ارشد رشته ی مدیریت توانبخشی شرکت کنم.اما منابع رو تو شهر خودم نمیتونم پیدا کنم.چطوری میتونم تهییه کنم و اینکه آیا جزوات موسسه معین به درد میخوره و ارزش تهییه داره یا نه؟ممنوون میشم به ایمیل یا وبلاگم جواب بدین

taha شنبه 26 مهر 1393 ساعت 04:41 ب.ظ

سلام آقای دکتر
خسته نباشید
من دانشجوی سال سوم رشته کاردرمانی شهیدبهشتی تهران هستم.میخاستم در مورد ارشد مدیریت توانبخشی تحقیق کنم ولی تو اینترنت چیز زیادی پیدا نکردم متاسفانه
اگر لطف کنید راهنماییم کنید ممنون میشم
tahaot91@yahoo.com

terme یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 02:22 ب.ظ

با سلام
آقای دکتر شما اطلاعاتی در زمینه ی کتابهای تست ارشد مدیریت توانبخشی دارید چون بنده در شهر خودم چیزی پیدا نکردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد