مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

بیمه برای تمامی بیماران روانی مزمن

رییس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی کشور گفت: وضعیت بیماران روانی با دوری از جامعه بدتر شده و در کنار خانواده بهبودی بیشتری حاصل می شود.

رییس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن روز دوشنبه در جریان برگزاری دوره کشوری روش های کاردرمانی بیماران روانی مزمن در تبریز با اشاره به مصرف نادرست دارو توسط بیماران روانی، بر ضرورت توجه بیشتر بر نحوه مصرف دارو تاکید کرد و افزود: مراقبت درست از این نوع بیماران به سلامت جامعه کمک می کند.

حسین نحوی نژاد با اعلام اینکه 80 درصد از بیماران روانی مزمن در حال حاضر از خدمات بیمه ای برخوردارند، گفت: تا پایان امسال صددرصد بیماران روانی تحت پوشش بیمه ای قرار خواهند گرفت.

وی با ذکر این نکته که از سال 80 ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده، افزود: اکنون در بانک اطلاعات این ستاد نام 101 هزار بیمار روانی مزمن وجود دارد که از این تعداد 67 درصد مرد و 32 درصد زن هستند.

به گفته وی در آیین نامه ای که برای این منظور تدوین شده، تا پایان برنامه چهارم می بایست به 21 هزار بیمار روانی مزمن خدمات ارائه شود و این در حالی است که اکنون 45 هزار بیمار روانی تحت پوشش این ستاد، قرار دارند.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه حدود دو هزار بیمار روانی تحت پوشش سازمان بهزیستی داری هویت مشخصی نبوده و یا فردی را برای مراقبت از خود ندارند، افزود: دادگاه، حضانت این گونه افراد را به سازمان بهزیستی واگذار کرده است.

وی، تعداد تخت های مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی را شش هزار و 500 تخت اعلام کرد و در عین حال بر ضرورت نگهداری این بیماران در منازل و در کنار خانواده ها با درمان های کوتاه مدت یا بلند مدت تاکید کرد.

رییس ستاد ساماندهی بیماران روانی سازمان بهزیستی کشور گفت: تا پایان سال گذشته 71 مرکز شبانه‌روزی، 49 مرکز جامع، 34 مرکز مراقبت در منزل، 12 مرکز روزانه، 10 مرکز اوتیسم (اختلالات نافذ رشد کودکان) و شش کارگاه حرفه‌آموزی برای ارائه خدمات به مددجویان تحت پوشش ایجاد شده است.

نحوی نژاد با بیان این که بر اساس قانون، جمعیت هدف سازمان بهزیستی افراد 18 تا 60 سال می‌باشد، گفت: سازمان با شکستن این مرزها و ایجاد مراکز اوتیسم، کودکان را نیز درحوزه دریافت خدمات قرار داده است.

به گفته وی، 21 هزار نفر از بیماران روانی مزمن تحت پوشش بهزیستی درخانه‌ها و در میان خانواده‌هایشان خدمات بهزیستی را دریافت می‌کنند به طوری که هشت هزار و 600 نفر از این افراد کمک‌های رفاهی این سازمان در قالب اجاره مسکن، ازدواج و غیره را دریافت کردند.

رییس ستاد ساماندهی بیماران روانی بهزیستی افزود: بیش از شش هزار و 300 نفر از بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه‌روزی و حدود پنج هزار و 700 نفر نیز در منزل از خدمات سازمان بهره‌مند می‌شوند که تیم‌های سیار برای ارائه خدمات به منازل بیماران مراجعه می کنند.

نحوی نژاد، طرح خانه های نیمه راهی برای بیمارانی که پس از بهبود مورد پذیرش خانواده واقع نمی شوند را از جمله طرح هایی عنوان کرد که تا پایان سال اجرایی می شود.

وی افزود: برای این طرح حدود یک میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار در تهران بزرگ و شش استان دیگر اختصاص داده شده است.

وی همچنین اعلام کرد: با امضای تفاهمنامه ای با امور کودک و نوجوانان سازمان بهزیستی، کودکان 18 تا 36 ماهه در مهدهای کودک تا نیمه دوم سال جاری تست اوتیسم می شوند.

نحوی نژاد آمار بیماران روانی مزمن مبتلا به ایدز و هپاتیت را کمتر از 20 نفر اعلام کرد و گفت: این بیماران شناسایی شده و مشکل خاصی برای درمان و نگهداری آنها وجود ندارد.

رییس ستاد بیماران روانی مزمن همچنین از ترخیص 750 بیمار از مراکز شبانه روزی خبرداد و گفت: این افراد پس از ترخیص حرفه آموزی می شوند و متناسب با میزان توانمندی آنها از فعالیت های آنها در جامعه استفاده خواهد شد.

کارگاه دو روزه روشهای کار درمانی بیماران روانی مزمن با هدف ارتقای کیفی مراکز غیر دولتی توانبخشی امروز در تبریز پایان می یابد.


منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 2 + ارسال نظر
احسان حسامی شنبه 2 آبان 1388 ساعت 10:34 ق.ظ http://www.slptbz.tk

سلام.خسته نباشین.من شمارو لینک کردم خوشحال میشم شما هم لینک کنین.

نظام الدینی سه‌شنبه 5 آبان 1388 ساعت 06:22 ق.ظ http://kardarmany1388.blogfa.com/

سلام
امروز 27 اکتبر (5 آبان) روز جهانی کاردرمانیه
تبریک میگم.
به من سر بزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد