مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

خدمات تخصصی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

طرح ساماندهی ارایه خدمات تخصصی به کودکان مبتلا به اوتیسم مقیم مراکز شبانه‌روزی معلولان ذهنی کشور تدوین شد تا از این پس و با تدوین این طرح، کودکان مبتلا به اوتیسم خدمات تخصصی تری را نسبت به معلولان ذهنی دریافت کنند.

سرپرست دفتر توانبخشی معلولان ذهنی سازمان بهزیستی کشور درحالی این خبر را به مهرنو اعلام کرد که سال‌هاست کودکان اوتیسم مقیم مراکز شبانه‌روزی در این مراکز با عنوان کودک عقب‌مانده ذهنی نگهداری می‌شوند و در حالی که این کودکان، نیازمند خدمات تخصصی به کودکان مبتلا به اوتیسم هستند، هیچ گونه خدمات تخصصی ای دریافت نمی‌کنند.

کودکان اوتیسمی به دلیل شرایط خاصی که دارند نیازمند دریافت خدماتی تخصصی تری نسبت به کودکان عقب‌مانده ذهنی هستند.

اگرچه ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن اقدام به ایجاد مراکز روزانه ویژه کودکان اوتیسم کرده است اما به دلایل متعددی مثل گران بودن هزینه‌های درمان و جلب تعداد محدودی از کودکان مبتلا به اوتیسم، همچنان مشکلات این کودکان در دریافت خدمات تخصصی رفع نشده است.

در حال حاضر 200 هزار کودک اوتیسمی در 250 مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان ذهنی سراسر کشور نگهداری می‌شوند، که این تعداد لزوم دریافت خدمات تخصصی به این کودکان را نشان می‌دهد.

به همین دلیل دفتر معلولان ذهنی کشور با هدف ساماندهی خدمات تخصصی، کمیته‌ای مرکب از کارشناسان دفتر معلولان ذهنی، انجمن صنفی مراکز غیردولتی، کارشناسان ستاد ساماندهی بیماران روانی و انجمن کودکان اوتیسمی تشکیل داده است که در دو بخش استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات آموزشی فعالیت خود را برای ارائه خدمات تخصصی به کودکان اوتیسمی  آغاز کرده است.

قرار است این طرح ابتدا در 10 استان کشور به صورت آزمایشی اجرا شود. به این منظور10 مرکز نمونه و درجه یک شبانه‌روزی در 10 استان کشور انتخاب خواهند شد و کودکان اوتیسمی مقیم دیگر مراکز و همچنین شهرستان‌های اطراف به این مراکز منتقل می‌شوند تا این کودکان در این مراکز بسته خدمات تخصصی را دریافت کنند.علیرضا سعادتی پیش‌بینی می‌کند که اجرای این طرح بار مالی چندانی برای سازمان نداشته باشد چراکه این طرح مختص کودکان مقیم مراکز شبانه‌روزی است.

 پس آنها در این مراکز بستر‌ی هستند و یارانه دریافت می‌کنند. همچنین اعتبار ارایه خدمات تخصصی آنها در قالب اعتبار کودکان با نیازهای ویژه از حوزه توانبخشی قابل تأمین است.


منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 3 + ارسال نظر
هدا جمعه 22 آبان 1388 ساعت 06:45 ق.ظ http://KESHVARSHAHI.IR

سلام - من شما رو با اسم مدیریت توانبخشی لینک کردم - شما هم منو لینک کنید لطفا

شیما شنبه 8 مهر 1391 ساعت 10:32 ق.ظ http://www.shima-1.blogfa.com

سلام
ممنون
و خسته نباشید

یزدی شنبه 19 اسفند 1391 ساعت 12:35 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید
بنده مدیر روابط عمومی انجمن حمایت از کودکان شیراز هستم خواستم از سایتتون تشکر کنم و بگم که این انجمن بصورت مردم نهاد و بصورت یک طرح این کودکان رو تحت درمان و اموزش قرار داده و تو این زمینه موفق بوده و بچه های که همه ازشون ناامید بودنو به زندگی عادی یا حتی مدرسه عادی رسوننده اما حمایتی از این مجموعه نشده اگر دوست دارید در جریان کارابیشتر قرار بگیرید با شماره تماس ۰۷۱۱۸۲۳۵۶۲۶
بگیرید
بازم ممنون از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد