مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

60 تا 70 درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری اند

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور ضمن اعلام این که حدود 50 درصد از موارد عقب‌ماندگی‌های ذهنی علل ژنتیکی دارد، گفت: این در حالیست که با مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری، می‌توان آمار معلولیت در کشور را کاهش داد.

دکتر زهرا نوع‌پرست با بیان این که بر اساس آمار 60 تا 70 درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری هستند، گفت: تولد هر نوزاد معلول هزینه بسیاری بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند که در مقابل هزینه مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک بسیار ناچیز است.

وی از زوج‌هایی که قصد ازدواج فامیلی دارند یا در خانواده آن‌ها سابقه معلولیت وجود دارد، خواست تا قبل از ازدواج حتما به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: خانواده‌هایی که دارای یک فرزند معلولند و یا مادرانی که قصد بارداری در سنین بالاتر از 35 سال را دارند، توصیه می‌شود که حتما بعد از مشاوره ژنتیک برای بارداری اقدام کنند.

نوع‌پرست تصریح کرد: مشاوره‌های ژنتیک فرآیندی است که سلامت نسل آینده را تا حد زیادی تضمین و از تحمیل درد و رنج و هزینه‌های بسیاری بر خانواده‌ها می‌کاهد.

وی با اشاره به گسترش تعداد مراکز مشاوره ژنتیک دولتی و غیردولتی در سال جاری عنوان کرد: در سال 86 حدود 47 هزار مراجعه طی یک سال برای دریافت خدمات مشاوره ژنتیک صورت گرفت و در سال 87 تعداد مراجعات با بیش از 20 درصد افزایش به 58 هزار و 658 مورد رسید که حاکی از استقبال مردم از این مراکز است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برای پیشگیری و کنترل معلولیت‌ها مراکز مشاوره در شهرستان‌های کشور افزایش می‌یابد و این مراکز در شهرستان‌های فاقد مراکز مشاوره ژنتیک با توجه به بعد مسافت بین شهرهای مختلف و تعداد ازدواج‌های سالانه هر شهرستان، ایجاد می‌شوند.

به گفته نوع‌پرست، این مراکز در حال حاضر خدماتی همچون مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، پس از ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری و مشاوره ژنتیک تشخیصی ارایه می‌دهند.


منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 1 + ارسال نظر
ناصح پنج‌شنبه 15 بهمن 1388 ساعت 12:43 ب.ظ http://www.nasseh2002.blogfa.com

با سلام
اقای راشدی خوشحال می شوم که تبادل لینک داشته باشیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد