مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

600 هزار نفر مبتلا به اختلالات بینایی در کشور

مدیرکل دفتر توانبخشی و امور مراقبتی سازمان بهزیستی تعداد مبتلایان به اختلالات متوسط، شدید و عمیق بینایی را حدود 600هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد بالغ بر یکصد هزار نفر، نابینای مطلق هستند.

 کیوان دواتگران با تاکید بر این نکته که متولی اصلی رسیدگی به وضعیت نابینایان در کشور بهزیستی نیست، تعداد مبتلایان به اختلالات شدید و عمیق بینایی که از پوشش خدمات مستمر سازمان بهزیستی بهره‌مند هستند را قریب به 150هزار نفر عنوان کرد و گفت: بهزیستی خدمات و وسایل کمک توانبخشی مانند عصا، آموزش جهت‌یابی، لوح و قلم و نیز کمک‌های معیشتی را در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

جمعیت مبتلایان به اختلالات بینایی در کشور حدود 600 هزار نفر است براساس این گزارش آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به اختلالات بینایی در ایران وجود  ندارد.

اما اختلال بینایی یک واژه کلی و بیانگر نوعی ناتوانی در دیدن است که از نظر پزشکی، می‌تواند خفیف و قابل اصلاح مانند نزدیک بینی و دوربینی و یا شدید و غیرقابل اصلاح همانند کوری یا ضعف شدید بینایی باشد. اختلال بینایی ممکن است در هر فردی اتفاق بیفتد، چراکه عوامل موثر در ایجاد این بیماری دامنه وسیعی دارد.

در حال حاضر، عیوب انکساری درمان نشده به عنوان عاملی ژنتیکی و نیز بیماری آب مروارید مهم‌ترین عوامل نابینایی در جهان به شمار می‌روند. این در حالیست که در کشورهای در حال توسعه، مهم‌ترین علت نابینایی، ابتلا به بیماری‌های عفونی شناخته شده است.

نابینایی در افراد مبتلا به دیابت 25 برابر افراد عادی همچنین بیماری مننژیت و در نهایت حوادثی مانند انفجار از دیگر عوامل شایع بروز نابینایی در جهان هستند. 75 درصد اختلالات بینایی به سادگی و با برنامه‌ریزی در سطح کلان قابل درمان و پیشگیری است.

وی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را ماده 2 عنوان و تشریح می‌کند: بر اساس این ماده، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهـــادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی، به نحوی عمل کنند که امـکان دسترسی وبهره‌مندی معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

 اما آنچه جای تامل دارد دارد بهره‌مندی نابینایان از مزایای تامین اجتماعی است. در حال حاضر مبلغ مستمری ماهانه اختصاص یافته به معلولان کم بضاعت از سوی سازمان بهزیستی کشور، تنها 32هزار تومان است، که در شرایط خاصی مانند تاهل و چندمعلولیتی، این مبلغ تا رقم 60هزار تومان افزایش می‌یابد.

 161 میلیون نفر از جمعیت جهان دچار اختلالات بینایی هستندبراساس آمار سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر 161 میلیون نفر از جمعیت جهان دچار اختلالات بینایی هستند که از این تعداد 124 میلیون نفر را افراد کم‌بینا و 37 میلیون نفر را نابینایان تشکیل می‌دهند.

 همچنین یک میلیون و 400 هزار نفر از این نابینایان، کودکان زیر 15 سال هستند و سن 80 درصد آنها نیز، بیش از 50 سال است.

سازمان بهداشت جهانی با همکاری آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی و بعضی سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی در مورد مدیریت پیشگیری از اختلالات بینایی، برنامه‌ای را تحت عنوان «چشم انداز 2020» با هدف از بین بردن نابینایی‌های قابل پیشگیری تا سال 2020 طراحی و به مرحله اجرا گذاشته است و به نظر می‌رسد پایبندی کشورهای جهان به این برنامه سبب پیشگیری از نابینایی دست کم 100 میلیون نفر تا سال 2020 شود.



منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد