مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

افزایش یارانه‌ حمایتی بیماران روانی مزمن

دکتر "کیوان دواتگران"، مدیرکل توانبخشی و امور مراقبتی سازمان بهزیستی کشور از افزایش یارانه‌ حمایتی دولت، ویژه‌ بیماران روانی مزمن در کشور با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.وی با اشاره به این که هر ساله با نظر بهزیستی، وزارت بازرگانی و وزارت اقتصاد و دارایی مبلغی به عنوان یارانه‌ پیشنهادی به هیأت دولت ارائه می‌شود، افزود: دولت نیز پس از بررسی کارشناسی در قالب مصوبه‌ آن را به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌کند.

وی با اشاره به این که یارانه‌ اختصاص یافته در این زمینه در سال 89 نسبت به مدت مشابه سال بیش از آن 12درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: مقرر شده است که با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه‌ حمایتی مراکز غیردولتی نگهداری زیر مجموعه بهزیستی، افزایش قابل توجهی یابد.

مدیرکل توانبخشی و امورمراقبتی سازمان بهزیستی کشور، در ادامه با بیان این که بر اساس منابع علمی موجود، تعداد بیماران روانی مزمن در کشور بالغ بر 300 هزار نفر برآورد می‌شود، بیان کرد: سازمان بهزیستی کشور تاکنون موفق به شناسایی 109 هزار و 225 بیمار روانی مزمن شده است که از این تعداد بالغ بر 50 هزار و 611 نفر از خدمات متنوع سازمان بهزیستی بهره‌مند هستند.

به گفته وی دو هزار و 123 نفر از این تعداد از مراکز روزانه، هفت هزار و 216 نفر از مراکز شبانه روزی، شش هزار و 940 نفر از مراکز مراقبت در منزل، 607 کودک از مراکز کودکان مبتلا به اختلال نافذ رشد (اوتیسم)، 693 نفر از کارگاه‌های حمایت شده تولیدی، 119 نفر از خانه‌های بین راهی، 20 هزار و 891 نفر از کمک هزینه و 120 هزار و 22 نفر از کمک موردی بهره‌مند می‌شوند.

به گفته دواتگران، درمان و توانبخشی بیماران از طریق ارائه خدماتی همچون دارو درمانی، درمان‌های روانشناختی و آموزش بیماران در خانواده‌های آن‌ها در مراکز روزانه ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در این مراکز اعضای تیم تخصصی شامل روانپزشک، روانشناس بالینی، کاردرمانگر، مددکار اجتماعی، مربی حرفه‌ای و پرستار خدمات مربوطه را ارائه می‌کنند.

مدیرکل توانبخشی و امورمراقبتی سازمان بهزیستی کشور، همچنین درباره فعالیت واحدهای آموزشی و تولیدی نیز توضیح داد: این واحدها برای حمایت از افراد معلول و یا بیماران روانی مزمنی که در شرایط ویژه‌ قابل آموزش هستند و فرصت آموزش، اشتغال و یا فعالیت اقتصادی نزد کارفرمایان ندارند، تشکیل شده است.

به گفته وی در برخی از این کارگاه‌ها بیماران مزمن روانی تحت نظارت مستقیم گروهی از متخصصان از جمله روانشناسان، مربی حرفه آموزی و با امکان دسترسی آسان به سایر اعضای توانبخشی به صورت نیمه وقت یا تمام وقت مشغول انجام کار می‌شوند.

دواتگران ادامه داد: در این کارگاه‌ها عوامل استرس‌زا تا حد مقدور کاهش داده شده و یا حذف می‌شوند تا بیماران بتوانند به طور موثر در امر تولید دخالت و احساس کفایت کنند.

به گفته وی مسایلی مانند کندی سرعت تولید در کارگاه‌های حرفه‌ای قابل قبول نیست و ساعت فعالیت در این مراکز هشت صبح تا 15 و در روزهای پنجشنبه از هشت تا 12 است.

به گفته مدیرکل توانبخشی و امورمراقبتی سازمان بهزیستی کشور، نگهداری بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه روزی منوط به معرفی کمیسیون ساماندهی استان مربوطه است.

وی درباره فعالیت مراکز درمان و توانبخشی مبتلایان به اختلالات نافذ رشد نیز خاطر نشان کرد: پیگیری درمان و توانبخشی مبتلایان به اختلالات نافذ رشد در این مراکز از طریق شیوه‌های درمانی خاص نظیر تحلیل رفتار کاربردی، کار درمانی، گفتار درمانی، موسیقی درمانی، حرکت درمانی، شیوه‌های تربیت شنیداری، دارو درمانی و ویتامین درمانی صورت می‌گیرد. 



منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 1 + ارسال نظر
کلانتری سه‌شنبه 14 دی 1389 ساعت 07:04 ب.ظ

شرمنده ایمیلمو فراموش کردم بذارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد