مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

مناسب سازی 27 درصد کشور

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور، گفت: تنها 27 درصد کشور مناسب‌سازی انجام شده است. ولی‌ا... نصر پیش از ظهر امروز در دومین همایش مناسب‌سازی در سالن غدیر استانداری گیلان وضعیت مناسب‌سازی در  کشور را مطلوب ندانست.

وی اظهار داشت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 10 درصد جمعیت جوامع از افراد معلول هستند و در کشورمان 4.2 درصد یعنی حدود سه میلیون نفر نیازمند خدمات ویژه هستند.

نصر با بیان اینکه این عده نیازمند نگاه ویژه هستند، افزود: این نگاه باید در خدمات شهری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای در حال توسعه و پیشرفته برای شهرهای بدون مانع گام‌های اساسی برداشته‌اند، تصریح کرد: چین یکصدمین شهر بدون مانع خود را سال گذشته افتتاح کرد.

نصر مناسب‌سازی را تنها ویژه افراد معلول ندانست و خاطرنشان کرد: سالمندان، زنان باردار و... نیازمند خدمات ویژه و مناسب‌سازی هستند که توجه بیشتر را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه رویکرد جدی برای مناسب‌سازی در کشور از دهه 70 آغاز شد، تصریح کرد: دو عامل مهم روانی و کاربردی فعالیت‌ها باید در این زمینه ریشه‌یابی شوند.

نصر افزود: هر قشری که در معماری فضاهای شهری فعالیت می‌کند، قانون دست آنها را باز گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 کشور دارای قانون جامع حمایت از معلولان هستند، خاطرنشان کرد: ایران یکی از این کشورهای دارای قانون جامع حمایت از معلولان است که کنوانسیون حقوق معلولان را امضاء کرد.

نصر قانون جامع حمایت از معلولان را موجب مشخص شدن وظیفه شهرداری‌ها درباره حمل و نقل عمومی و مناسب‌سازی دانست و افزود: قانون جامع حمایت از معلولان این وظیفه را برعهده دستگاه‌ها گذاشته شده است.

وی به وضعیت مناسب‌سازی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت مناسب‌ سازی در کشور 27 درصد است که نشان می‌دهد باید کارهای بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

به گفته نصر، بانک‌ها 27 درصد، مبلمان شهری «محیط فیزیکی شهری» شش درصد، پایانه 31 درصد، سازمان‌ها و مراکز اداری 32 درصد و بهداشتی درمانی 38 درصد مناسب‌سازی انجام شده است.

مسئول مناسب‌سازی دفتر مشاوره ریاست جمهوری در امور ایثارگران نیز در این جلسه اظهار داشت: قوانین و مقررات زیادی در این راستا وجود دارد و مهم‌ترین عامل، ایجاد انگیزه برای انجام آن است.

حیدر بنایی با بیان اینکه در امر مناسب‌سازی دو عامل فنی و انگیزه باید مد نظر قرار گیرد، افزود: اگر انگیزه برای مناسب‌سازی در مدیران ایجاد نشود هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی ماده دو قانون جامع حمایت از معلولان را درباره توانمندسازی و مشخص شدن وظیفه دستگاه‌ها در این زمینه عنوان کرد و بیان داشت: تاکنون اتفاقی در این راستا نیفتاده است.

بنایی با اشاره به اینکه مشکلی از نظر دانش برای مناسب‌سازی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ایجاد «انگیزه» حلقه مفقوده در این زمینه بین دستگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه خداوند به انسان تضمین نداده است که از تولد تا مرگ اتفاقی نمی‌افتد، تصریح کرد: حادثه در یک قدمی انسان بوده و ممکن است انسان بر اثر یک حادثه دچار معلولیت شود، بنابراین اکنون باید به فکر مناسب‌سازی و توانمندسازی باشیم.

بنایی افزود: ضوابط و مقررات در این راستا وجود دارد و انگیزه مسئولان می‌تواند کمک موثری باشد.



منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 1 + ارسال نظر
شبنم دانشی سه‌شنبه 30 فروردین 1390 ساعت 03:01 ب.ظ

متاسفانه هنوز این مناسب سازی در سازمانها و مراکزی که از متولیان امور توانبخشی هستند به طور کامل صورت نپذیرفته چه رسد به سایر سازمانها و اماکن شهری و غیر شهری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد