مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

بیست توصیه برای افراد دچار آسیب نخاعی

هرگز دو انسان قطع نخاعی را نمی یابید، که مشکلات شان دقیقا عین هم باشد. ولی بیشتر مشکلات جسمی و روحی این عزیزان با هم مشترک است. به عنوان فردی که چندین سال است بر اثر اصابت ترکش خمپاره دچار ضایعه نخاعی از ناحیه ی گردن شده است، تجربیاتی کسب کرده ام که فکر می کنم، بیان آن برای دوستان نخاعی مثمر ثمر باشد.


...



1- اگر متوجه شدید ویلچر برقی شما درست شارژ نمی شود، فورا اقدام به تعویض باتری های آن نکنید، جای باتری ها را با هم عوض کرده، مجددا اقدام به شارژ نمائید. تا چند ماه دیگر از تعویض باتری معاف خواهید بود.

 
2- عزیزان گردنی برای رفتن روی تخت و آمدن روی ویلچر از بالا بر سقفی استفاده کنند، بدلیل اینکه راحت تر و مطمئن تر قابل استفاده بوده و جای کمتری را اشغال می کند. بالابرهای  پرتابل (متحرک)به فضای بیشتری نیاز دارد و ضریب اطمینانش نسبت به بالا برهای سقفی کمتر است.
 
3- همیشه سعی کنید ادرار موجود در مثانه تان کاملا تخلیه شود. اگر مطمئن شدید بعد از تخلیه ی مثانه با فشار یا ضربه زدن روی آن، باز هم ادرار در مثانه باقی می ماند، باید با زدن سود نلاتون باقیمانده ی ادرار در مثانه را تخلیه کنید. باقی ماندن ادرار در مثانه عامل رشد باکتری ها و ایجاد عفونت ادرار می شود.
 
4- ادرار باید همیشه شفاف، کم رنگ، بدون بو و بدون رسوب باشد. اگر ادرار کدر (متمایل به رنگ قرمز) و دارای بوی بد باشد، علامت عفونی بودن آن است، باید برای رفع عفونت، آزمایش ادرار داده و آنتی بیوتیک مصرف کنید.(البته به دستور پزشک). تاکید در مصرف مایعات با حجم زیاد هم که دیگر نیاز به توصیه ندارد.
 
5- سعی کنید همیشه برای معاینه و چکاب خود، به یک پزشک مراجعه کنید. و مطمئن شوید آن پزشک محترم، در ارتباط با افراد نخاعی تجربه ی لازم را دارد. برخی از پزشکان محترم تجربه ی چندانی در ارتباط  با افراد نخاعی ندارند. در شهرهای کوچک که اطلاع رسانی راحت تر است، افراد قطع نخاع به پزشکی رجوع کنند که معمولا جانبازان قطع نخاع را معاینه و درمان می کند.
 
6- توصیه می کنم حتماً اواخر مهر ماه یا اوایل آبان ماه هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنید. تجربه نشان داده تزریق این واکسن برای پیشگیری از سرماخوردگی هم موثر است.
 
7- در فصل زمستان سعی کنید حتی المقدور پاهای خود را گرم نگه دارید. هم دیرتر دچار سرما خوردگی می شوید و هم دیرتر ادرارتان عفونت می کند. برای این کار یک شلوار گرم را (اگر بافتنی باشد بهتر است) از ناحیه ی ران بچینید (شبیه ساق پا) و داخل پاهایتان کنید.
 
8-    سعی کنید با افراد ضایعه نخاعی دیگر در شهرتان حشر ونشر داشته باشید و از تجارب آنان استفاده کنید. کبوتر با کبوتر باز با باز.
 
9- دوستان قطع نخاع گردنی که مشکل تنفسی دارند، بهتر است  هوای داخل اتاق خوابشان را مرطوب نگه دارند. این رطوبت را با دستگاه بخور آب سرد تامین نمایید . بخور آب گرم مضر است.
 
10- اکثر عزیزان گردنی تابستان ها از تنگی نفس گله دارند. بهتر است هنگام خروج از منزل از آب پاش هایی که در مغازه ی آرایشگرها استفاده می شود، همراه خود برده و در مواقع گرمازدگی آب را بصورت پودر به صورتشان بپاشند.
 
11- دوستانی که بر اثر مصرف داروهای خاص، دچار خشکی دهان می شوند سعی کنند این خشکی دهان را با جویدن آدامس جبران کنند.
 
12- یک توپ والیبال با تور بخرید و آن را با یک نخ به سقف آویزان کنید و هر موقع فرصت کردید چند ضربه ی محکم به توپ بزنید. این یک ورزش مفرح برای شماست. اگر هم از دست کسی عصبانی شدید تلافی آن را سر همین توپ والیبال در آورید، مطمئنا از نظر روحی تخلیه می شوید. دوستانی که دستانشان سالم است می توانند از کیسه ی بوکس به جای توپ والیبال استفاده کنند.
 
13- یک قرقره ی ساده بخرید به سقف وصل کنید، بسته به توانایی تان وزنه ای به آن ببندید و حد اقل در روز چندین بار قرقره را بکشید. با این کار مقداری از کالری دریافتی تان مصرف می شود.
 
14- سعی کنید اگر هیچ کاری هم ندارید حداقل در هر روز یکبار، از منزل خارج شوید. معاشرت با مردم، برای تقویت روحیه و ایجاد تنوع در زندگی بسیار مفید است. 
 
15- دوستانی که توانایی ورزش دستجمعی مثل شنا، بسکتبال روی ویلچر، تنیس و ... دارند از انجام ورزش مضایقه نکنند. ورزش برای فرد نخاعی یک درمان محسوب می شود. و به قول مقام معظم رهبری برای آنان  واجب است.
16-  به نظر من هر فرد نخاعی باید برای خودش یک وبلاگ داشته باشد و درد دلها و تراوشات فکری خود را در وبلاگش بنویسد. این کار دو مزیت دارد، یکی اینکه فرد از تجربیات دیگران استفاده می کند و دیگر اینکه وقت فراغت او پر می شود و فرد فرصت نمی کند پیرامون مشکلات جسمی و روحی اش فکر کند و غصه بخورد.
 
17- افراد نخاعی بیشتر از دیگران فرصت و انگیزه دارند که با خدای خودشان ارتباط معنوی داشته باشند. با خواندن قرآن و تفسیر آن و دعا و راز و نیاز با معبود، روحیه ی خود را تقویت کنید.(استعینو باالصبر والصلو‍اة) و سعی کنید بیش از آنکه قاری قرآن باشید، عامل قرآن باشید. همیشه تراوشات فکری و اندیشه های خود را از فیلتری به نام تقوا عبور دهید، انگاه اظهار نظر کنید.
 
18- تفریح و مسافرت و مخصوصا سفرهای زیارتی را جزو برنامه های اصلی خود قرار دهید. هر چند زحمت مسافرت برای یک فرد نخاعی چند برابر یک فرد عادی است،اما برای کسب روحیه لازم است. بطور کلی حضور افراد در اجتماعات مذهبی و اماکن زیارتی یک ورزش معنوی محسوب می شود و باعث جذب انرژی های مثبت توسط فرد می شود و البته برای کسانی که از نظر فیزیکی محدودیت دارند هوده ی مضاعف دارد. و در پرانتز (درطول سفر، کنار نوار یا سی دی های موسیقی مورد علاقه تان، چند تا سی دی سخنرانی مذهبی  همراه داشته باشید. بهترین موقع برای شنیدن سخنرانی های اخلاقی داخل ماشین و در حین مسافرت است. فرصت گوش کردن به سخنرانی معمولا در منزل کمتر پیش می آید.


19- (عذر خواهی می کنم) اگر فرد چاقی هستید حتما جهت پایین آوردن وزن خود تلاش کنید. چون افزایش وزن برای ما که تحرک کمی داریم، پیش درآمد ابتلا به چربی خون بالا، فشار خون بالا و... است. و یک پیشنهاد، قبل از صرف غذا معده ی خود را با یک لیوان آب  و سپس سالاد(بدون سس مایونز) پر کنید تا میل به خوردن غذای زیاد در شما تعدیل شود.
 
20- مرتب از کسانی که از شما مراقبت یا به شما کمک می کنند، مثل پدر، مادر، همسر و... قدردانی کنید. من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق. شاد و در پناه حق باشید.



منبع: مرکز ضایعات نخاعی جانبازان

نظرات 2 + ارسال نظر
رویا قاسم زاده سه‌شنبه 3 خرداد 1390 ساعت 11:46 ق.ظ

سلام
جناب آقای راشدی، وبلاگ بسیار جامع و خوبی دارید. خوب بود اگر آدرس وبلاگتون را از طریق آن گروه اینترنتی که استاد گرامی آقای دکتر کمالی بنیانگذارش هستند برای دوستان و همکاران حیطه توانبخشی و مدیریت توانبخشی ارسال می کردید. من خیلی اتفاقی از طریق سرچ گوگل به صفحه وبلاگ شما سر زدم اما اگر می دونستم همچین وبلاگ خوبی در حیطه توانبخشی وجود دارد حتما ازقبل خواننده وبلاگ شما می شدم. به هر حال خیلی هم دیر نشده،
روزگار به کام

روزهای جانبازی جمعه 3 تیر 1390 ساعت 11:38 ب.ظ http://mighat61.blogfa.com

سلام جناب راشدی بزرگوار
خداقوت
جانباز ضایعه نخاعی کاوسی هستم. در وبلاگم تجربیاتم را نوشته ام شاید بتواند گرهی از مشکلات یک عزیز اسیب نخاعی مرتفع کند. خوشحال می شوم مراجعه و راهنمایی بفرمایید.متشکرم
شاد باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد