مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

فرمان پذیری ویلچر از حرکات زبان

جمعی از محققین پزشکی دانشگاه Northwestern دریافتند که با کمک گرفتن از حرکات زبان، می توانند به فرد معلول در حرکت دادن ویلچر در جهات مختلف کمک کنند.


آنها ایده خود را بر روی یک جوان به نام Martin Mireles که دچار آسیب نخاعی شده بود آزمایش کردند. در این طرح زبان فرد معلول سوراخ می شود و یک رسانای مغناطیسی در آن جاسازی می گردد. سپس فرد معلول یک هدست ویژه را برسر می کند. این هدست مجهز به سنسورهایی است که می توانند امواج مغناطیسی ارسال شده از زبان را دریافت کرده و به ویلچر دستور حرکت در جهات مختلف را بدهند.

تنها کافی است که فرد برای حرکت به سمت جلو، عقب، چپ و یا راست زبان خود را به همان سمت حرکت دهد. او می تواند این کار را به آسانی و با دهان بسته نیز انجام دهد.

اما حالا چرا زبان؟! محققین بر این باورند که زبان تنها عضوی است که عضلات آن از حرکت های مکرر خسته نمی شود و اعصاب و عروق آن معمولا در صدمات نخاعی آسیب نمی بینند.

سرپرست این تیم می گوید، این طرح را در آینده به گونه ای توسعه خواهند داد که تماس زبان با هر یک از دندان ها، بتواند کار خاصی را برای فرد معلول انجام داده و قدرت فرمان پذیری داشته باشد.

بی شک این طرح نیز می تواند در کنار دیگر ویلچیر های الکترونیکی سخنگو که برای حرکت از دستورات صوتی فرد معلول استفاده می کنند، حرفی برای گفتن داشته باشد.



منبع: سایت انجمن معلولین ضایعه نخاعی

نظرات 1 + ارسال نظر
نجاتی شنبه 28 خرداد 1390 ساعت 08:34 ب.ظ

سلام استاد /خدا قوت:
واقعا جالب بود.
سپاس فراوان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد