مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

نابینایان پیشتازان تحصیل در میان جامعه معلولان

همایون هاشمی در همایش بزرگداشت روز جهانی عصای سفید با بیان این که نقص در بدن نمی‌تواند برابر با عدم توانایی باشد، اظهار کرد: سازمان بهزیستی طبق قانون موظف شده هرساله 10 درصد از جمعیت تحت پوشش خود را توانمند کند و نابینایان هم جزئی از این جمعیت را تشکیل می‌دهند و در این راستا لازم است تعاریف جدید و دقیقی از توانمندسازی در حوزه توانبخشی داشته باشیم.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه به دنبال توسعه کمی نابینایان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستیم، گفت: تنها 60 هزار نفر از نابینایان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.
وی افزود: روز جهانی عصای سفید روز تبریک به اصل نابینایی نیست، بلکه روز تبریک به توانایی‌های نابینایان و عصای سفید نیز برند توانایی نابینایان است و نابینایان باید بتوانند بدون کمک افراد دیگر و تنها با استفاده از عصای سفید در جامعه رفت‌و آمد کنند.
رییس سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به هما بدر ـ معلمی که در مترو به دلیل عدم مناسب‌سازی در لبه سکوها ـ جان خود را از دست داد، گفت: لازم است معابر، ایستگاه‌های حمل‌ونقل شهری، دانشگاه‌ها، محیط‌های آموزشی مناسب‌سازی صورت گیرد و یکی از اولویت‌های سازمان بهزیستی فراهم کردن امکانات تحصیلی و مناسب‌سازی محیط‌های آموزشی است.
هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه باید نابینایان موفق را به عنوان الگوهای جامعه سالم معرفی کرد، گفت: نابینایان پیشتازان تحصیل در میان جامعه معلولان هستند و به خوبی نشان دادند که معلولیت مساوی با فقدان کارایی نیست.
درادامه برنامه گلچین ـ مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری توان‌پویان الغدیر ـ با اشاره به فعالیت تعاونی‌های مسکن نابینایان و معلولان اظهار کرد: انجمن دفاع از حقوق معلولان و سایر انجمن‌های دفاع از حقوق معلولان در حال ساخت یک هزار واحد مسکن ویژه معلولان در هشتگرد هستند ودر این زمینه با مشکلات متعددی روبه‌رو شدند و انتظار ما از مسئولان کمک به حل مشکلات این تعاونی‌هاست.
وی افزود: در صورتی که مشکل اشتغال و مسکن نابینایان و معلولان حل شود مشکل ازدواج آنان نیز حل می‌شود برای حل مشکل ازدواج دختران نابینا باید نهضت ازدواج موفق و باکیفیت ایجاد شود و هر دختر نابینا حق زندگی کردن، مادر شدن و شهروند بودن را داراست.
گلچین در ادامه با بیان اینکه امروز روز به رسمی شناختن نابینایان و تامین حقوق شهروندی آنان است عنوان کرد: این روز فرصتی است تا نابینایان نه تنها برای زنده ماندن بلکه برای زندگی کردن تلاش کنند.
مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری توان‌پویان الغدیر در ادامه با تاکید بر لزوم مناسب‌سازی محیط و مناسب‌سازی فرهنگی گفت: برای تحقق مناسب‌سازی باید قوانین کشور تغییر کنند.
گلچین در پایان گفت: هیچ سازمان دولتی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات جامعه هدف خود را حل کند و لازم است NGOها و سمن‌ها به عنوان بازوی اجرایی بهزیستی در راستای بهسازی زندگی نابینایان گام بردارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد