مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

پایان بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از اتمام بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان خبر داد و گفت: طی هفته جاری این طرح به دولت ارسال خواهد شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در میزگرد تخصصی مناسب سازی معابر و اماکن عمومی و دولتی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: اگر ما معلولان را به عنوان شهروند قبول داریم، باید خدمات مشابه دیگر شهروندان به این افراد داده شود.

وی تصریح کرد: قبل از تأسیس سازمان بهزیستی کشور معلولان در منازلشان حبس بودند و در واقع حضور آنها در جامعه کمرنگ بود. 

سخنگویی خاطر نشان کرد: بحث مناسب‌سازی معابر و اماکن اولین خواسته معلولان در سطح کشور است که این وظیفه تمامی دستگاه‌های متولی در جامعه است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به تغییر نگرش جامعه معلولان و معلولیت اشاره کرد و افزود: در گذشته با معلولان به صورت ترحم برخورد می‌شد اما امروزه با فرهنگ‌سازی صورت گرفته است به صورت احترام با این افراد برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعاملات خوبی بین سازمان بهزیستی و شرکت‌های خودروسازی وجود دارد که بنا داریم در آینده این تعاملات را افزایش دهیم.

سخنگویی به اقدامات سازمان بهزیستی در بخش مسکن، اشتغال اشاره کرد و گفت: بهزیستی با همکاری وزارت مسکن، بنا دارد برای همیشه مشکل مسکن معلولان را برطرف کند چرا که بهزیستی اعتقاد دارد با رفع مشکل مسکن معلولان می‌تواند گام مهمی در عرصه توانمندسازی آنها بردارد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به فضاهای مناسب‌سازی شده در سطح جامعه اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی از افراد اینگونه اقدامات را اتلاف هزینه می‌دانند اما نگاه بهزیستی به معلولان یک نگاه تخصصی و منطقی است.

وی اضافه کرد: عدم اجرای قوانین در امر مناسب‌سازی منجر به وجود آمدن برخی از مشکلات در این حوزه شده است که امیدواریم با اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اینگونه موارد برطرف شود.

سخنگویی تأکید کرد: با رایزنی و برگزاری جلسات متعدد و با حضور NGO‌ها و کارشناسان اصلاحیه و بازنگری قانونی جامع حمایت از حقوق معلولان به اتمام رسیده است و هفته جاری این طرح به دولت ارسال خواهد شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مدیری شهری باید در امر مناسب‌سازی بیش از گذشته تلاش کند و اگر چه مناسب‌سازی در حال حاضر نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است اما ایده‌‌آل نیست.

سخنگویی به همکاری بهزیستی و شهرداری در زمینه ایجاد پایانه مسافربری ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این پایانه حدود 50 دستگاه ون مناسب سازی شدن در اختیار معلولان قرار خواهد گرفت ضمن اینکه به زودی 10 دستگاه اتوبوس نیز ویژه معلولان وارد سیستم حمل و نقل می شود.

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این میزگرد تخصصی خاطر نشان کرد: موضوع تردد معلولان یک موضوع پیش پا افتاده است که در دنیای امروزه مرتبط با فیزیک افراد به آن نگاه می‌شود اما متأسفانه در برخی از مواقع در کشورمان به این موضوع به صورت سیاسی و گرایش‌های حزبی توجه می‌شود 

وی تصریح کرد: اگرچه در کشور ما نیز قبل از جنگ تحمیلی به حوزه معلولیت و سالمندان توجه می‌شد اما پس از جنگ نگاه ویژه‌ای به حوزه معلولیت شد و این موضوع مورد توجه سازمان‌های حمایتی قرار گرفت. 

رحماندوست ادامه داد: قوانین و مقررات در حوزه حمایتی معلولان کم نداریم اما اجرای این قوانین با توجه به نواقص قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دستگاه‌ها را با مشکل جدی روبرو کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در چند سال اخیر برنامه‌های متعددی برای مناسب‌سازی به معلولان انجام شده است اما هنوز نتوانستیم به مرز ایده‌آل برسیم و در این زمینه باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: تا زمانی که فردی معلول نباشد نمی‌تواند مشکلات معلولان را درک کند و من به عنوان یک نماینده از این جامعه، از مسئولان می‌خواهم در طول سال حداقل یک بار روی ویلچر بنشینند تا مشکلات معلولان را درک کنند.

رحماندوست خاطر نشان کرد: باید در حوزه معلولیت و نگاه به این افراد فرهنگ‌سازی وسیعی از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد و در این راستا دستگاه‌های فرهنگی وظیفه بیشتری به عهده دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در تمامی استان‌ها باید یک شهر، شهرستان و یا یک منطقه ویژه معلولان مناسب‌سازی شود و این امر در طول سالهای بعد نیز ادامه داشته باشد به طوری که در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به سطح قابل قبولی در امر مناسب‌سازی برسیم.



منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 6 مرداد 1391 ساعت 06:33 ب.ظ

چی بگم؟ وقتی فریاد با سکوت فرقی نداره...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد