مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

اختصاص ٣ درصد از مجوزهای استخدامی صنعت نفت به معلولان

وزیر نفت به‌منظور برنامه‌ریزی و آسان سازی در اجرای فرآیند انتخاب، جذب و استخدام معلولان در صنعت نفت، بخشنامه ای در این حوزه ابلاغ کرد.

رستم قاسمی در این بخشنامه به اجرای مفاد ماده (٧) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب ١٦ اردیبهشت ماه سال ١٣٨٣ مجلس شورای اسلامی اشاره کرده و مدیریت‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت نفت مکلف کرده است حداقل ٣ درصد از مجوزهای استخدامی را در هر نوبت جذب و استخدام به افراد معلول واجد شرایط اختصاص دهند.

وی همچنین ادارات برنامه‌ریزی نیروی انسانی شرکت‌های اصلی، ستاد با هماهنگی امور سازمانی و تشکیلات و روش ها را موظف کرده است برای  تسهیل در اجرای فرآیند جذب و انتخاب مناسب متقاضیان، در مرحله اعلام نیازهای استخدامی برنامه‌ریزی کرده و اطلاعات مرتبط با سمت مورد نظر را مشتمل بر ویژگی ها و شرح شغل، شرایط احراز، نوع کار، شرایط محیط کار و محل خدمت را تهیه و در اختیار ادارات تامین نیروی انسانی شرکت های اصلی قرار دهند.

قاسمی در این بخشنامه تاکید کرده است که اداره کل آموزش نیروی انسانی و توسعه مدیریت با اخذ اطلاعات یاد شده از تامین نیروی انسانی شرکت‌های اصلی، لازم است در هر نوبت جذب و استخدام در شرکت‌ها تعداد نفرات مورد نیاز را طبق سهمیه در هر رشته و گرایش به سازمان بهزیستی کشور اعلام کند؛ به این ترتیب سازمان بهزیستی افراد معلول را برای بهره‌مندی از مفاد این بخشنامه به اداره کل آموزش نیروی انسانی و توسعه مدیریت جهت انجام سایر مراحل استخدام معرفی می‌کند.

وزیر نفت همچنین استخدام افراد معلول نابینا، ناشنوا و معلولان ضایعات نخاعی واجد شرایط را راسا، به صورت موردی و معاف از آزمون استخدامی (در صورت تایید طب صنعتی) اعلام کرده است. ضمن این که در خصوص سایر معلولیت‌ها، از بین قبول شدگان آزمون اختصاصی موضوع تبصره (٢) ماده (٧) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که از سوی سازمان بهزیستی برگزار می‌شود، اقدام خواهد شد.

بدیهی است در فاصله زمانی فراخوان جذب عمومی قبلی و فعلی هر شرکت تعداد نفرات جذب شده (موردی) معلولان جزو سهمیه ٣ (سه) درصد منظور می‌شود.

استخدام و انتصاب کلیه افراد معلول معرفی شده به بیان قاسمی در مقابل سمت‌های احصاء شده (توسط تشکیلات و روش ها) پس از تایید امکان بکارگیری طبق نتیجه معاینات طب صنعتی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت (از حیث انطباق توانائی جسمی و ذهنی فرد معلول با ویژگی های سمت مورد نظر)، مصاحبه شغلی (در صورت لزوم برحسب نوع معلولیت) و اخذ تاییدیه گزینش انجام می‌شود.

حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای مشمولان این بخشنامه از سوی وزیر نفت دیپلم اعلام و با رعایت حداکثر شرط سنی برای مقاطع تحصیلی دیپلم و کاردانی که ٣٤ سال و سایر مقاطع ٤٠ سال تعیین شده است.

در این بخشنامه تاکید شده که حداقل معدل فارغ‌التحصیلی در هر یک از مقاطع فوق نیز با تایید مراجع ذیصلاح ملاک عمل است.

ابلاغ اصلاحات احتمالی ماده (٧) قانون یاد شده و دستورالعمل اجرایی مرتبط، با توجه به قوانین و مقررات موضوعه (حسب مورد) مرتبط با ضوابط استخدام (بخشنامه شماره ٤٤٧١٦٣-١/٢٨ مورخ ٢٤/١٢/١٣٨٩ و اصلاحات بعدی آن) توسط تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی انجام خواهد شد.

قاسمی در ادامه این بخشنامه یادآوری کرده است که دستورالعمل موارد مرتبط با سمت‌های قابل تصدی برای مشمولان این بخشنامه و کارمندان دچار بیماری یا حوادث ناشی / غیر ناشی از کار و همچنین دستورالعمل معاینات طب صنعتی قابل اقدام توسط سازمان بهداشت و درمان باید در انطباق با طبقه بندی معلولیت در سازمان بهزیستی کشور پس از پیگیری و هماهنگی اداره کل آموزش، نیروی انسانی و توسعه مدیریت، توسط معاونت منابع انسانی و مدیریت ابلاغ شود.

وی در اجرای ماده (٢) قانون یاد شده و آئین‌نامه‌های اجرایی آن، شرکت‌ها و واحدهای تابعه را موظف کرده تا در حوزه مسؤلیت خود، در مورد مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی، تفریحی، معابر و وسایل خدماتی که تحت تملک آنهاست به نحوی عمل کنند تا امکان دسترسی و بهره‌مندی معلولان از این گونه امکانات همچون افراد عادی فراهم شود.

وزیر نفت در پایان بر ضرورت ارایه گزارش های سالانه در زمینه اجرای مفاد این بخشنامه توسط شرکت‌ها به معاونت توسعه منابع انسانی و مدیریت تاکید کرده است تا پس از جمع‌بندی به مراجع مربوط منعکس شود.



منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد