کودکان کار متولی ندارند

کودکان کار

یک کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به این که کودکان کار متولی ندارند،گفت: در استان مازندران هیچ تحقیقی بر روی کودکان کار خیابان رخ نداده است.

به گزارش تهران 24، پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبانگیر اکثر شهرهای بزرگ در جهان معاصر است. گسترش پدیده به حدی است که جوامع توسعه یافته و در حال توسعه را به یک اندازه به خود مشغول کرده است؛یا فته های تحقیق نشان می دهد که عواملی چون نارسایی نهاده های اجتماعی کننده ای مثل خانواده و مدرسه، فقر اقتصادی، خانواده های کودکان خیابانی و ناتوانی آن ها در انطباق با شیوه های زندگی شهرهای بزرگ، آلودگی و آسیب زا بودن محلات حاشیه شهری، فقدان نظارت کافی از سوی سامان های مسئول، و الگوهای نادرست کنش متقابل بین شهروندان و کودکان خیابانی، همه دست به دست هم داده اند تا پدیده کودکان خیابانی که عمدتا کودکان کار درخیابان هستند، کماکان به عنوان مشکلی صعب العبور در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور خودنمایی کند. 
اکبر محسنی فر کارشناس مسائل اجتماعی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه اکثر کودکان کار ایرانی و دارای خانواده هستند، اظهار کرد: براساس مطالعات صورت گرفته و بررسی های به عمل آمده درمنطقه 14 تهران سال 87 درحوزه کودکان کار خیابانی مشخص شد که 90 درصد کودکان کار ایرانی و دارای خانواده هستند و تحت هیچ سازمان حمایتی قرارنگرفته اند . 


*درآمد کودکان کار سه برابر حقوق پدر خانواده 


محسنی فر با بیان اینکه درآمد یک کارگر سال 87 بر اساس قوانین اداره کار 394 هزار تومان بوده است،تصریح کرد: کودکان کار در همان سال روزانه حدودا بین 30 تا 85 هزار تومان درآمد داشتند واغلب این کودکان با یکی از اعضای خانواده خود همراه می شدند و درآمد این کودکان حدودا سه برابر حقوق پدرخانواده بوده است. 
*سوتغذیه ، فاکتور منفی سلامت جامعه 
وی در ادامه با اشاره به اینکه سوتغذیه به عنوان یک فاکتور منفی برای سلامت آن جامعه محسوب می شود، افزود: براساس تحقیقات به عمل آمده 75 درصد کودکان از سوتغذیه رنج می برند و این در حالی است که از نظر میانگین جهانی یکی از موضوعاتی که توسعه هر کشور را مشخص می کند سلامت کودکان آن کشور است و سوتغذیه به عنوان یک ایراد و فاکتور منفی در کشور ما است. 
این کارشناس و محقق یادآور شد: بر اساس قوانین کار هیچ کودکی زیر 18 سال نباید مشغول به کار باشد،زیرا این سنین برای تفریح، بازی، آموزش عمومی و مهارت‌های شغلی و زندگی کودکان است تا شهروندانی سالم، آماده و فعال، بانشاط برای کشور باشند. 
* پایین بودن سطح فرهنگی خانواده ها مهم ترین عامل کودکان کار 
وی پایین بودن سطح فرهنگ خانواده ها را مهم ترین عامل در کودکان کار دانست وافزود: سطح بالای درآمدی یک کودک کار، وضعیت اقتصادی و فرهنگ پایین خانوادهایشان که عمدتا در حاشیه شهرها زندگی خود را سپری می کنند این اجازه را به کودک نمی دهد تا به تحصیل بپردازد؛ این در حالی است که بر اساس قانون جمهوری اسلامی و قوانین بین المللی هیچ نوع اشتغالزایی برایشان تعریف نشده است. 
*کودکان کار بدون متولی 
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه کودکان کار خیابان هیچ متولی ندارند، اظهار کرد: تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد تنها 5 درصد کودکان کار خیابان کسانی هستند که سر راهی و مشمول قوانین مربوط به افراد بی سرپرست و بد سرپرست می شوند و 95 درصد این افراد خانواده دار و درون خانواده هستند. 
*عدم تحقیق برروی کودکان کار در مازندران 
وی با بیان اینکه در استان مازندران هیچ تحقیقی بر روی کودکان کار خیابان رخ نداده است، تصریح کرد:وظیفه مسئولان استانی به عنوان متولیان امر این است که تحقیق میدانی از مناطق و شهرستان هایی که بیشترین کودکان کار را دارد به عمل آید؛ باید کودکان از نظر سن و جنس و نوع کارشان طبقه بندی شوند؛بین کودک کار خیابان و کودک کار تفاوت وجود دارد و عمدتا کودک کار را در کوچه و پس کوچه ها و تعمیرگاه ها و مکان هایی از این دست می توان پیدا کرد. 
این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: حقوق کودک چندین سال است که در مجلس مانده و مدعیان نتوانستند طرحی خوب را تصویب و سپس هم اجرایی نمایند. 
*آموزش مهارتی به کودکان کار 
وی در ادامه با اشاره به اینکه می توان به کودکان کار آموزش تخصصی در زمینه های مختلف مهارتی داده شود، تصریح کرد: اولین قدم برای این موضوع آموزش خانواده ها است تا توجیح شوند که با کمی هزینه و زمان کودکشان پس از آموزش وارد بازار کار و شغل دراز مدت خواهد شد؛ این هم به نفع جامعه ،هم خود کودک و خانواده وی است. 
*80 درصد کودکان زیر12 سال مورد آزار جنسی قرارگرفتند 
محسنی با بیان اینکه 80 درصد کودکان دختر و پسر زیر 12 سال مورد تجاوز توسط کودکان بزرگتر واقع می شوند ، افزود: همه سازمان ها و در سطح شهرستان و استان باید برای رفع این آسیب اجتماعی با هم متحد شوند با توجه به اینکه کار اجتماعی زمان بر است اما با هماهنگی بین سازمان های مربوطه نه به صورت مجزا بلکه مشترکا با تعامل همدیگر در حوزه کودکان کار می توان قدم های مثبت و قابل توجهی برای رفع این معضل جامعه برداشت. 
وی با اشاره به تک روی سازمان ها و درآمد بسیار بالای کودکان کار که برخی اوقات به یک میلیون و 500 هزار تومان در روز می رسد ،اظهار کرد: تقسیم بندی کودکان کارخیابانی و پای کار آمدن دادستانی و وزارت اتباع خارجی، بهزیستی،کمیته امداد،شهرداری و نیروی انتظامی باعث خواهد شد تا یک کار تیمی و موفق را داشته باشیم. 
*اجرای طرح صیانت از خانواده برای اولین بار در مازندران 
محسنی فر در پایان یادآورشد : برای اولین بار در استان مازندران در شهرستان نور طرح صیانت از خانواده پس از 50 ساعت جلسه انجام شد و با به کارگیری همکاری اداراتی چون دادگستری،بهزیستی، تبلیغات اسلامی،بهداشت، نیروی انتظامی و انجام کار تیمی در سال گذشته دو هزار نفر مورد آموزش قرار گرفتند؛با این طرح تعداد طلاق در دوره نامزدی در این شهرستان کاهش پیدا کرده است. 
 

منبع: ایسنا

کودکان کار، پشت چراغ‌ قرمز

به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
کودکان کار؛ چهره تکیده و لاغر این کودکان قد و نیم قد، آینه‌ای تمام‌قد از وضعیت نابسامان روحی، جسمی، خانوادگی آن‌ها و البته جامعه دارد؛ گویا مَثل «هر چه سنگ است، پیش پای لنگ است» را درست برای قامت کوچک و اندام ظریف آن‌ها دوخته‌اند. این دست‌های کوچک چگونه می‌تواند این‌همه گره‌های کور مادرزادی را باز کند؟ این قامت‌های نحیف چگونه یارای تحمل این حجم سنگین معضلات را دارد؟
کودکانی که برای آگاهی از شرح‌حال آن‌ها کافی است حاشیه خیابان‌ها، سر هر چهارراه و پشت چراغ‌قرمز را نگاه کنی
کودکانی که ساعت کاری ندارند از صبح تا شب در خیابان هستند و واحدهای درسی‌شان را در خیابان پاس می‌کنند چراکه می‌خواهند شب دست‌پر به خانه بروند. این کودکان جزو قشری هستند که همیشه در معرض تهدید قرار دارند.
هرچند آمار و اوضاع کودکان کار و خیابانی در استان ما نسبت به سایر استان‌ها بسیار کمتر است اما حتی وجود یک کودک کار و خیابانی نیز در جامعه زیاد است و باید رفع شود.
اغلب کودکان خیابان و کار دارای خانواده‌های بد سرپرست هستند
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی در گفتگو با اتفاقیه بابیان اینکه اغلب کودکان خیابانی و کار دارای خانواده‌های بد سرپرست هستند عنوان می‌کند: این کودکان زیر 15 سال هستند که کار کودک در این سنین خلاف قوانین حمایت از آنان است.
اسماعیل قربانی می‌افزاید: بر اساس تحقیقات انجام‌شده در کشور برخی از کودکان کار و خیابان که در خیابان‌ها به وزن‌کشی، دست‌فروشی و غیره مشغول هستند افراد بی‌سرپرست هستند که سازمان بهزیستی به این کودکان خدمات ارائه می‌دهد و آن‌ها را در مراکز خود تحت پوشش می‌گیرد اما بسیاری از کودکان کار و خیابان دارای خانواده مشخص هستند که به دلیل فقر یا دیگر آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد، فقر مجبور به کار و کمک به تأمین معاش خانواده هستند.

منبع:ایرنا

ادامه نوشته

فعال حقوق کودک: جمع آوري کودکان کار و خيابان براي هميشه متوقف شود

 

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- يک فعال حقوق کودک با انتقاد از جمع آوري مجدد کودکان کار و خيابان گفت: اگر قرار بود اجراي اين طرح موثر باشد بايد تاکنون کودک کاري در خيابانها مشاهده نشود، در حاليکه مي بينيم اينگونه نيست و بر تعداد اين کودکان نيز کاسته نشده است.

«فاطمه قاسم زاده» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: شهريور ماه امسال بر اساس «مصوبه فوريت هاي اجتماعي شوراي اجتماعي کشور» جمع آوري کودکان کار در خيابان آغاز شد و با تلاش و پيگيري سازمان هاي غير دولتي و توجه ويژه وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اين طرح متوقف شد.
وي اظهار داشت: اينک بر اساس شواهد موجود دستگيري اين کودکان دوباره آغاز شده و آنان به مراکزي منتقل مي شوند که از امکانات حداقلي و ضروري براي زندگي برخوردار نيستند.
قاسم زاده گفت: طي سه دهه گذشته اين سي و دومين باري است که جمع آوري کودکان کار انجام مي گيرد؛ بي ترديد مسئولان حوزه کار مي دانند که بر اساس قوانين موجود کار کودک در خيابان آن هم به علت نياز خانواده بر اساس قوانين موجود جرم نيست و نمي توان کودکي را به اين علت دستگير کرد.
اين فعال حقوق کودک ادامه داد: چنانچه کودکي بد سرپرست است، اثبات آن در کف خيابان امکان پذير نيست و در صورت اثبات بايد والدين او را دستگير کرد، نه کودک را.
وي در پايان اعلام کرد: شبکه ياري کودکان کار از مسئولان حوزه کار و در راس آن از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي انتظار دارد، با توجه به تأثيرات زيانبار دستگيري کودکان کار، براي آنان و خانواده هايشان، تدبيري اتخاذ شود تا اين گونه اقدامات که مصداق خشونت با کودکان است، متوقف گردد.
طرح «جذب و ساماندهي کودکان کار خيابان» از مرداد ماه سالجاري آغاز شد، اما ساعتي پس از آغاز اين طرح موجي از انتقادات به نحوه جمع‌آوري وارد شد تا جايي که وزارت کار، بهزيستي، اعضاي شوراي شهر و سمن هاي فعال در حوزه کودک بارها از اجراي اين طرح اظهار نگراني کرده‌ و نسبت به اين طرح نقدهايي داشتند.
آنان بارها اعلام کردند که جمع‌آوري کودکان بايد مطابق با آيين‌نامه ساماندهي کودکان خياباني مصوب 1384هيات دولت انجام شود نه اينکه جمع‌آوري کودکان همراه با طرح جمع‌آوري متکديان و معتادان اجرايي شود.
«روزبه کردوني» مشاور وزير کار در امور شهروندي پس از اجراي اين طرح از برگزاري نشست هايي به رياست فرماندار تهران و با حضور معاون مرکز اجتماعي و فرهنگي وزرات کشور، نمايندگان وزارت کار، نمايندگان دستگاه‌هاي مرتبط با اين موضوع نظير شهرداري، بهزيستي و نيروي انتظامي خبر داده بود که نتيجه اين نشست ها مصوبه‌اي شد که بيانگر به ثمر رسيدن پيگيري مخالفان نحوه اجراي اين طرح اعم از فعالان حقوق کودک دولتي و غيردولتي بود.

منبع:خبرگزاری آریا

برنامه‌ جدید وزارت کشور برای کودکان خیابانی

وزیر کشور گفت: کودکان و نوجوانان خیابانی که امکان شناسایی خانواده آنان وجود ندارد به مدارس یا نهادهای ذی‌ربط برای کسب مهارت هدایت می‌شوند.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در نود و سومین جلسه شورای اجتماعی کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد طی سخنانی با اشاره به پدیده متکدیان و کودکان خیابانی اظهارداشت: ساماندهی کودکان خیابانی در شهرهایی که بیشتر تحت تاثیر این مسئله هستند باید در اولویت قرار بگیرند.

وی در ادامه افزود: در همین ارتباط کودکان و نوجوانان خیابانی که دارای پدر و مادر هستند باید بر اساس شناسایی که صورت می‌گیرد تحویل خانواده هایشان شوند و کودکان و نوجوانان خیابانی که به هر دلیلی امکان شناسایی خانواده آنان وجود نداشت بر اساس علاقه‌مندی که دارند به مدارس و یا به نهادهای ذیربط برای کسب مهارت هدایت شوند.

وزیر کشور تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که باعث می‌شوند بنگاه های اقتصادی و کارفرمایان از فعالیت این افراد در محل کار خودداری کنند پرداخت هزینه بیمه آنها است که دولت نیز اگر لازم باشد نسبت به پرداخت این حق بیمه اقدام خواهد کرد تا این افراد با مهارت‌هایی که آموزش دیده اند بتوانند مشغول به کار شوند.

رحمانی فضلی گفت: باید برای ساماندهی کودکان و نوجوانانی خیابانی از ظرفیت خیرین و NGO ها استفاده شود.

منبع:تابناک