وبلاگ جلال جوادی
|
||
کاردرمانگر و مدیر مرکز آموزش و توانبخشی مهدیه همدان |
مرکز روزانه آموزش و توانبخشی مهدیه همدان
تحت نظارت سازمان بهزیستی ایران
با ارائه ی خدمات کاردرمانی،گفتاردرمانی، روانشناسی و کلاس های ویژه ی آموزشی
و تغذیه
کودکان با تشخیص
نارسائی هوشی ، مشکلات ادراکی-حرکتی و تاخیر رشدی
را پذیرش می کند.
با مدیریت کارشناس ارشد کاردرمانی
همدان شیرسنگی بلوار شهید چمران کوچه نیلوفر (جنب بدنسازی آشیل )
تلفن: 38221617 فاکس: 38247469
والدین محترمی که کودک مبتلا به فلج مغزی دارید.
آیا می دانید چه کسانی می توانند به کودکتان کمک کنند؟
- پزشک متخصص مغز و اعصاب کودکان که مشکل کودک را بخوبی تشخیص دهد و او را زیر نظر و راهنمائی های لازم را برایتان داشته باشد و در دوره های زمانی مشخص کودک شما را ویزیت کند. و در صورت نیاز برای رفع مشکلات همراه مثل تشنج، دارو های لازم را تجویز نماید . (تصور نکنید وظیفهء پزشک متخصص مغز و اعصاب و یا ارتوپد درمان رفع مشکل کودکتان با دارو است فلج مغزی بیماری ای نیست که با دارو رفع شود اما در صورتی که پزشک تشخیص دهد داروهای کمک کننده را تجویز می نماید.)
- پزشک متخصص ارتوپدی اطفال که اندامها و عضلات کودک را معاینه و مانند متخصص مغز و اعصاب او را زیر نظر داشته باشد و در صورت نیاز به دارو یا جراحی و یا وسایل کمکی مثل کفش طبی و اسپلینت راهنمائیتان کند.
- کاردرمانگری که مهارت ، علاقه ،حوصله و توان کار با کودکان فلج مغزی را داشته باشد.
- فیزیو تراپیستی که مهارت ، تجربه و علاقه به کار با کودکان فلج مغزی را داشته باشد.
- گفتاردرمانگری که در صورت نیاز بتواند برای رشد و بهبود گفتاری کودک آسیب دیده اقدام کند .
و در صورتی که متخصص مغز و اعصاب و یا ارتوپدی نیاز ببینند ارجاع به کلینیک ارتوپدی فنی برای ساختن ارتوز و یا بینائی سنجی برای اصلاح و رفع مشکلات چشمی و یا کلینیک روانشناسی برای مشاوره روانشناسی ممکن است نیاز باشد.
والدین عزیز این در و آن در زدن و آزمایش و خطا تنها انرژی شما را برای کمک به کودکتان کاهش می دهد و وقت های طلائی که درمان توانبخشی بهتر می تواند موثر باشد را تلف می نماید.
متاسفانه در راهی که شما برای بهبود کودکتان طی می کنید چه بسا ممکن است گاهی به بیراهه بروید و توسط افرادی فرصت طلب که در شکل های مختلف و حتی گاه ظاهرا" با تخصصی خاص مورد سوء استفاده قرار بگیرید و علاوه بر هزینه ی بی مورد وقت گرانبهای خود و زمان طلائی و توانبخشی بموقع را از دست بدهید.
درمان توانبخشی بهترین و موثر ترین درمان برای بهبود رشد حرکتی کودک فلج مغزی می باشد.
----------------------------
اینستاگرام مرکز : mahdiehrehab
مطالب دیگر این وبلاگ در مورد "فلج مغزی"
خانواده این کوچکترین واحد اجتماعی در فرهنگ ما ویژگی های خاصی دارد و خوشبختانه هنوز بسیاری از این ویژگیهای مثبت علی رغم اقتضائات زندگی در عصر حاضر دست نخورده یا تقریبا دست نخورده باقی مانده است. وابستگی عاطفی اکثرا شدید اعضا نسبت به هم و پشتیبانی آنها در روز های سخت از همدیگر با وجود بعضی نامهربانی ها در روز های عادی از جمله این ویژگیهاست. خصوصیت دیگر خانواده های اصیل ایرانی و بسیاری از ملل و اقوام دیگر که هنوز در چنبره زندگی ماشینی دچار بی حسی نشده اند حمایت آنها از بستگان و همسایه ها و همشهری ها وهم وطنان و نهایتا همنوعان بخصوص در شرایط دشوار است.
با این مقدمه من می خواهم به خانواده هائی اشاره کنم که نیاز اساسی به حمایت و همدلی (نه همدردی صرف) و درک موقعیت و شرایط ویژه اشان از طرف دیگران از فامیل گرفته تا بخصوص دولت متبوعشان دارند.
خانواده هائی که دارای کودکانی با مشکلات خاص رشدی هستند .
آنها ناگهان یا بتدریج متوجه می شوند که کودک دلبندشان نمی تواند پا به پای همسالان رشد کند و مشکلی از نظر حرکتی یا ذهنی یا گفتاری و یا حسی دارد در این موقعیت احساس اضطراب طبیعی ترین احساسی است که به سراغ خانواده می آید و خود آن هر چند برای به دنبال درمان و راه حلی مناسب برای مسئله بودن محرک لازمی است اما گاه به خاطر شدت زیاد استرس و اضطراب دست و پاگیر و باعث پیدا نکردن بهترین راه برای مواجهه با آن است و متاسفانه همان احساس عاطفی بین خانواده و فامیل هم نه تنها در بیشتر مواقع کمک کننده نیست که به آن دامن می زند و هر کسی اظهار نظری می کند که نهایتا ممکن است موجب آشفتگی ذهنی بیشتر خانواده گردد.
اغلب خانواده ها به صورت یک واکنش دفاعی سعی میکنند وجود مشکل را انکار کنند یا آن را کاملا نپذیرند که این خود نهایتا به ضرر کودک تمام می شود چون اولا به دنبال درمانهای مناسب نخواهند رفت و ثانیا انتظاری بیش از حد توان کودک از او خواهند داشت که تجربه شکست های پیاپی برای کودک در نتیجه عدم توان به پاسخگوئی مناسب به این انتظارات خود موجب پایین آمدن اعتماد به نفس او شده و علتی میشود که کودک در رسیدن به توان بالقوه اش هم ناکام بماند یا تاخیر بیشتری داشته باشد.
نهایتا وقتی خانواده موفق می شوند با مسئله تا حدودی کنار بیایند و به جستجوی درمانهای خاص این کودکان بر می آیند با پیشنهاد پزشکان به کلینیک ها یا مراکز توانبخشی مراجعه می کنند و با درمانی طولانی مدت مواجه می شوند که نیاز مند صرف زمان زیادی از خانواده و همچنین هزینه هائی زیاد و روزمره میشوند . آنها اغلب باید هفته ای چند روز یا هر روز برای دریافت خدمات توانبخشی و آموزشی به کلینیک ها و مراکز مراجعه کنند که حتی اگر هیچ هزینه ای را هم متحمل نشوند زمانی "اقتصادی" را از دست می دهند.
ضمنا در این مسیر افراد مختلف پیشنهادات مختلفی به خانواده ها در جهت امتحان راههای اکثرا بی اثر و اکثرا با هزینه های گزاف به خانواده می دهند که خانواده ها هم به صورت طبیعی برای نجات از وضعیت موجود به امتحان آنها می پردازند و وقت و هزینه ی بی نتیجه و ناامید کننده ای را برای آن راه های انحرافی از دست می دهند.
و اما چه باید کرد؟
من معتقدم در درجه اول اطرافیان و بستگان باید سعی کنند به انحا مختلف به خانواده کودک مبتلا آرامش بدهند و سطح اضطرابشان را کاهش دهند تا آنها زودتر با مسئله کنار بیایند و با درک شرایط آنها اظهار نظر های غیر کارشناسانه نکنند و هر از چند گاه مرتب مشکل کودکشان را به رخ او نکشند ( مادر یکی از بچه های ۱۲ ماهه ای که به تازگی نزد من میاید اظهار می کند وقتی از طرف آشنایان از او سوال می شود بچه می نشیند و او می گوید نه اعصابش خورد می شود و روحیه اش را از دست می دهد.)
هر چقدر هم به خانواده های این کودکان گفته شود که ما لااقل تا حدودی شما را درک می کنیم آنها اگر هم نگویند ولی قلبا اعتقاد دارند " تا یکی خودش فرزندی مشکل دار نداشته باشه شرایط ما رو درک نمی کنه") این خانوده ها نیازمند درک شرایطشان هستند بنابراین آشنا شدنشان با همدیگر علاوه بر انتقال تجاربشان به هم این حس را به آنها می دهد که تنها نیستند و بالاخره کسانی هستند که وضعیتشان را درک کنند.
پزشکان و درمانگرانی که با این خانواده ها سر و کار دارند باید افرادی صبور واقع بین روانشناس و صادق باشند و در عین حال به احساسات خانواده توجه کنند یک اظهار نظر نابجا ممکن است خسارات زیادی به خانواده و کودک بزند متاسفانه من شاهد بوده و هستم که بعضی از پزشکان به محض دیدن کودکی متفاوت اظهار نظر می کنند که او عقب افتاده است و یا راه نمی افتد و یا نمیشود برای او کاری کرد حتی به خانواده کودکی که دچار تاخیر حرکتی بود و با تنها ۴ ماه کاردرمانی راه افتاد گفته شد که فرزندت فلج مغزی است و اگر هم راه بیفتد به این زودی نیست.
امید بیهوده دادن و ناامید کردن خانواده هر دو برای روند پیشرفت کودک و دست یابی به سازگاری لازم جهت کمک به او زیان بار است.
اما چون تامین هزینه های درمان پزشکی و توانبخشی و تهیه وسایل کمکی ممکن است برای خانواده ها بسیار سنگین باشد در همه کشورهای پیشرفته تمام هزینه ها حتی ایاب و ذهاب برای دست یابی به سرویس های خدماتی به عهده دولت است و ما هم اگر ادعای حرکت بسوی جامعه ای پیشرفته را داریم این نیز یکی از شاخصه های آن است
خوشبختانه در کشور ما سازمان بهزیستی کشور متولی حمایت از توانخواهان و خانواده های توانخواهان می باشد و با تشکیل پرونده برای کودکان از زمان تشخیص مشکل آنها و در صورت نیاز معرفی به کلینیک های توانبخشی یا مراکز آموزش و توانبخشی متناسب با نوع مشکلی که کودک با آن مواجه هست و در سراسر کشور با امکاناتی در خور وجود دارند باری از دوش خانواده ها بر می دارد که امیدواریم با بهبود اوضاع این حمایت ها از طرف متولیان امور بیشتر شود.
امروز 21 مارس روز جهانی کودکان سندرم داون هست.
عزیزان معصوم و دوست داشتنی کودکانی که با کینه و حسادت بیگانه اند و با آغوشی باز پذیرای آنهائی که دوستشان دارند هستند.
فرق عشق و محبت واقعی را با مهربانی های ترحم انگیز و معامله گرانه می فهمند.
کوچکترین محبت را چند برابر پاسخ می دهند و دنیای شادی دارند.
همیشه خدمت به این فرشته های زمینی افتخار ماست.
دیدن سریال های ایرانی حرام است! (بخصوص برای کودکان و نوجوانان )
آقای هوشور این مطلب را در سال 91 نوشته ایشان پس از چند سال اشتغال مفید و موثر در ایران اکنون در کشور کانادا مشغول به کار در رشته ی کاردرمانی هستند.
لینک مطلب معرفی رشته ی کاردرمانی
مدتی بود که خبری از بزرگ مدعی انرژی درمانی در داخل کشور نداشتم و اخیرا" در شبکه ای خارجی چشمم به جمال مبارک ایشان روشن شد که چند نفری در حال گواهی دادن اثرات عجیب و غریب دریافت انرژی از ایشان بودند . (البته واضح هست که کسی نمی آید یک کانال تلویزیونی برای تبلیغ راه بیاندازد و بعد بیاید و توی آن بگوید که ماستش ترش است . ) انگار حوزه ی فعالیتشان بیشتر در خارج از کشور هست که بعضی هموطنان برای دریافت "انرژی درمانی " به آنجا سفر می کنند. از ایشان و نقد و بررسی صحت و سقم فعالیتشان بگذریم . (نظر شخصی ام در این باره محفوظ!)
با خودم فکر کردم خوبه مدتیه خبری از فعالیت مدعیان "انرژی درمانی " و سر کیسه کردن مردم در ایران نیست.
ولی امروز مجددا" خبری رو دیدم که حاکی از کلاهبرداری با ادعای انرژی درمانی در ارومیه بود:
متاسفانه با همه ی هشدارها و اخبار مشابه باز هم تعداد زیادی از مردم که اکثرا" دارای مشکلات شدید و ناامید از اقدامات پزشکی و خسته از اقدامات دراز مدت توانبخشی هستند گول افرادی که مدعیان راه های نامتعارف درمانی هستند را می خورند و مورد سوء استفاده قرار می گیرند.
ولی روی صحبتم با عزیزان کلاهبردار هست!
عزیزان!!
آدم کلاهبردار هم باشه کلاهبردار با انصاف باشه !
دست از سر مردم گرفتار که برای رهائی از مشکلاتشان به هر ریسمانی چنگ می رنند بردارید !
مطمئن هستم شما می توانید در زمینه های بسیار متفاوت دیگری که این روزها همکاران شما در آن زمینه ها در حال فعالیت هستند از استعداد درخشانتان استفاده کنید:
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از سخنگوی خانواده هاوکینگ از مرگ «استیون ویلیام هاوکینگ» خبر داد.
استیون هاوکینگ به رغم بیماری موسوم به ALS که از سن 21 سالگی از آن رنج می برد، و در شرایطی که امیدی به حتی 25 سالگیاش نبود، به یکی از فیزیکدانان و کیهان شناسان برجسته و خبرساز جهان تبدیل شد.
او به خاطر فعالیت در زمینهٔ کیهان شناسی و جاذبه کوانتوم به ویژه در زمینه سیاه چاله، شناخته شد. کتاب تاریخچه زمان او که با رکوردی 237 هفته ای به عنوان پرفروشترین کتاب در بریتانیا باقی ماند باعث شهرتش شد.
هاوکینگ قرار بود با سرمایه گذاری «سر ریچارد برنسون» میلیارد بریتانیایی و مدیر خطوط هوایی ویرجین آتلانتیک، و با فضاپیمای «ویرجین گلکتیک» او به سفری فضایی برود.
بیماری هاوکینگ به گونه ای بود که از هر گونه حرکت عاجز بود؛ نه می توانست بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود. او حتی قادر به حرکت دست و پایش نبود و توانایی سخن گفتن نیز نداشت.
اما هیچ کدام از این محدودیت ها او را از تلاش باز نداشت و در زمینه فیزیک و کیهان شناسی، یکی از برجسته ترین چهره های جهان شد.
منبع خبرگزاری ایرنا 1396/12/23
فیلم "نظریه همه چیز "2014 سعی کرده داستان زندگی هاوکینگ را شرح دهد . به علاقمندان توصیه می شود که این فیلم را ببینند.
ورزش و فراهم نمودن امکانات و ملزومات ورزش حق طبیعی همه ی افراد می باشد ، اما می توان گفت کودکان با نارسائی هوشی حتی نیاز بیشتری به استفاده از این فرصت جهت غلبه بر محدودیت هائی که به آنها تحمیل گردیده است دارند .
گذشته از این در کودکان با نارسائی هوشی اهداف زیادی در قالب ورزش مد نظر درمانگران می باشد که تعدادی از این اهداف به صورت تیتر وار در ذیل فهرست می شود.
بدیهی هست که تبیین هر کدام از این اهداف نیازمند توضیحات بیشتری می باشد.
با توجه به موارد بالا ورزش از جمله فعالیت هائی هست که کاردرمانگران از آن در برنامه ی توانخواهان استفاده و بر آن تاکید می کنند و البته ورزش در مراکز توانبخشی کودکان با نارسائی هوشی بیشتر جنبه ی درمانی و توانبخشی داشته و نمی توان بر جنبه ی رقابتی آن تاکید نمود بخصوص هر چقدر سن توانخواهان کمتر باشد جنبه ی درمانی آن پر رنگ تر می باشد .
کارگاه آموزشی "توانبخشی بازی ویژه کودکان و نوجوانان دارای معلولیت" در تاریخ 12 و 13 دی ماه 1395 در همدان با تدریس با تسلط کامل آقای علیرضا تبریزی برگزار گردید. مسئولان فنی ، روانشناسان و تعداد دیگری از پرسنل مراکز مختلف توانبخشی استان و ادارات بهزیستی شهرستان همدان شرکت کنندگان این کارگاه بودند.
بحث های مطرح شده در کارگاه بسیار مفید و کاربردی بود و در صورتی که شرکت کنندگان پیگیر باشند نتایج خوبی به صورت عملی در آینده ای نزدیک مورد انتظار هست.
از مرکز توانبخشی مهدیه همدان جلال جوادی مسئول فنی و خانم ها الهام لرستانی روانشناس و شیما کریمی فرهمند مربی آموزشی (وانشناس) مرکز حضوری فعال در کارگاه داشتند.
در آغاز کارگاه سرکار خانم دکتر نوع پرست مدیرکل دفتر مراکز روزانه و جناب آقای حمیدرضا الوند مدیر کل بهزیستی استان همدان سخنرانی کردند.
با توجه به استقبال خوب از این کارگاه و مفید بودن مباحث در نظر گرفته شده انتظار می رود کارگاه های مشابه بیشتر و با فاصله ی کمتری جهت افزایش توانمندی کارکنان مراکز در استان برگزار گردد.
چند سالی هست که سازمان بهزیستی نگاه ویژه ای را به کودکان اوتیسم معطوف کرده است و اعتبارات ویژه ای را برای این کودکان که سالها توجه لازم به آنها نمی شد در نظر گرفته و اقدام به تربیت نیروهائی در جهت شناسائی و هدایت به درمان این کودکان نموده است.
با اینحال به نظر می رسد نتایج غربالگری ها با توجه به همه ی روشنگری ها و هشدار ها در مورد علائم این اختلال با پیش بینی های قبلی مبنی بر کشف تعداد کثیری کودک اوتیسم چندان همخوانی نداشته هر چند با همین کوشش ها خانواده های بسیاری متوجه مشکل کودکشان شده اند.
در ادامه ی این تلاش ها سازمان بهزیستی برای شناسائی و کمک به این کودکان اقدام به طرح پرسشنامه ای 10 سوالی نموده است که در سایت سازمان منتشر و قابل دسترس برای خانواده ها هست .
در همین راستا در روز شنبه 11 دی ماه کارگاه آموزشی برای تبین چگونگی پر نمودن فرم ها در مرکز مداخله در بحران شهید رجائی همدان برگزار گردید.
همانطور که در جلسه ی مورد نظر توسط مسئول فنی مرکز توانبخشی مهدیه اشاره گردید خوب هست یا بهتر بود که کارشناسان مسئول تشخیص اختلال اوتیسم که در این طرح آموزش دیدند و فعال شدند آموزش های اولیه ای را هم برای تشخیص احتمالی مشکلات دیگر آن دسته از کودکان که از سطح یک غربالگری به سطح دو و سه رسیده اند اما نهایتا" تشخیص اوتیسم برای آنها داده نمی شود می دیدند تا این کودکان را هم به مراکز مربوطه هدایت می نمودند.
دکتر انوشیروان محسنی بندپی ریاست سازمان بهزیستی کشور طی حکمی آقای حمید رضا الوند را به سمت مدیر کل بهزیستی استان همدان منصوب و جایگزین آقای مهندس سوری نمودند.
ضمن آرزوی موفقیت برای مدیر کل محترم جدید بهزیستی استان همدان در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید از آقای مهندس سوری به خاطر تلاش مستمرشان در جهت بهبود شرایط توانخواهان تحت پوشش سازمان در استان همدان در دوران سمتشان به عنوان معاونت توانبخشی و سپس مدیر کلی بهزیستی استان همدان کمال تشکر را داریم و برای ایشان هم روزهای پر از موفقیتی را در هر جائی که هستند آرزومندیم.
آقای الوند پیش از این مدیرکل دفتر رسیدگی به امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی بودند.
معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: هدف ما در خصوص ارائه خدمات به مددجویان بر خدمات در منزل استوار است و در این چارچوب،با جدیت از گسترش مراکز توانبخشی شبانه روزی جلوگیری خواهیم کرد.
حسین نحوی نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم ارتقای سازنده خدمات هوشمندانه پایدار و کارآمد به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی اظهار داشت:در مجموع ۱۱۰ هزار معلول، سالمند ناتوان و بیمار روانی مزمن در قالب مراکز توانبخشی شبانه روزی، روزانه و خدمات در منزل از تسهیلات خدماتی این سازمان بهره مند می شوند.
۱-علاقه به کار با کودکان اعم از عادی و کم توان بخصوص داشتن انگیزه جهت کمک به کودکان کم توان به عنوان بخشی از همهء کودکان اما متفاوت
۲- برخورداری از روحیهء شاد و فعال
۳- دارا بودن قدرت بیان و تکلم صحیح
۴-برخورداری از اعتماد به نفس بالا
۵- احساس مسئولیت
۶-دارا بودن صبر و حوصله کار با این کودکان
۷-گذراندن با موفقیت تعلیمات لازم و دارای روحیه ی دانش افزائی در زمینه ی کاری
۸-قادر به همکاری و هماهنگی با مدیر و دیگر مربیان و کمک مربیان باشند.
۹- باید بتوانند در مواقعی که کودک به توجه بزرگتر ها نیاز دارد به وی توجه فردی قابل ملاحظه ای نشان دهندو در صورتی که کودک ناتوانی خاصی داشته باشد توجه اضافی لازم را معمول دارند.
۱۰- دقت کافی برای درک رفتار ها و نیاز های هر کودک بطور منحصر به فرد
۱۱- توانائی برنامه ریزی آموزشی برای کارهای آموزشی کلاسی و انفرادی و برنامه های شاد و مفرح و روحیه بخش
۱۲- توانائی انجام وظایف آموزشی حتی بصورت شعر و بازی در حضور دیگران
دقایقی پیش قسمتی از برنامه ی مفرح و جالب "خندوانه" از شبکه ی نسیم به اتمام رسید که در آن خانواده ی کودکان اوتیسم و تعدادی از کودکان اوتیسم و انجمن حمایت از کودکان اوتیسم مهمان برنامه بودند.
هر چند برنامه در شناساندن واقعی این مشکل و کودکان مبتلا به آن خیلی موفق نبود و مهمانان و کارشناسان آن نخواستند چهره ی واقعی و شدت این مشکل را به جامعه نشان دهند اما به جهت اینکه تلنگری بزرگ برای توجه به این کودکان و لزوم حمایت بیشتر جامعه و سازمان های دولتی از آنان بوده است بسیار مفید و کارساز بود.
به نوبه ی خودم از تهیه کنندگان برنامه ی خندوانه و مجری توانمند رامبد جوان تشکر می کنم .
به مسئولین سایت بلاگفا ای میل زدم که رسیدگی کنند.
================================
پی نوشت : خوشبختانه به ایمیل من البته به صورت خودکار پاسخ داده شد و انگار این مشکل یک مشکل سخت افزاری هست که فقط گریبان وبلاگ ما را نگرفته و دست اندرکاران سایت دارند تلاش می کنند که اثرات مشکل را کم کنند.