مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

ویژگی های مراقبین سالمندان

مراقبت در دوران سالمندی مانند سایر دوران به عنوان بخشی از زندگی نیاز به توجه ویژه دارد. شیوع بیشتر بیماری های مزمن و ناتوانی های ناشی از آن، باعث شده تا سالمندان نیاز به پرستار و مراقبت تخصصی داشته باشند. امروزه انواع مراقبت از سالمند به شکل فزاینده ای گسترش یافته است و هر روز به تنوع خدمات و کیفیت آن ها افزوده می شود. استفاده از این خدمات باعث حفظ شان و منزلت سالمند شده و عزت نفس سالمند را حفظ می کند، به گونه ای که سالمند بتواند سال های طلایی عمر خود را به راحتی پشت سر بگذارد. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که مراقبین سالمندان معمولاً آنقدر بر نیازهای سالمندی که از او مراقبت به عمل می آورند، تمرکز دارند که از سلامتی خود غافل می شوند. مراقبینی که از سطح سلامتی مطلوبی برخوردار نباشند، نمی توانند مراقبت با کیفیتی را ارائه دهند.

(دکتر وحید راشدی، مصاحبه با شبکه سلامت «برنامه مثبت سلامت»)

مشکلات گفتار و زبان در سالمندان

زمانی که ما صحبت می کنیم قسمتی از فرایند صحبت کردن در مغز ما رخ می دهد، مثل گزینش کلمات و جمله بندی که این فرایند انتزاعی، "زبان" می باشد. بخشی هم توسط ریه، تارهای صوتی حنجره، لب ها و عضله زبان باعث تولید آوا و جملات می شود که این همان "گفتار" است. اختلالات گفتار و زبان یکی از مشکلاتی می باشد که با افزایش سن، احتمال مبتلا شدن به این مشکل در سالمندان افزایش می یابد. بروز بیماری‌ هایی مانند سکته مغزی، پارکینسون، دمانس، آلزایمر و صدمات مغزی ناشی از زمین خوردن، از شایع‌ترین علل اختلالات گفتاری و ارتباطی در سالمندان به شمار می‌آیند.

(دکتر وحید راشدی، مصاحبه با شبکه سلامت «برنامه مثبت سلامت»)


سلامت مردان سالمند

هنگامی که برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها تلاش می‌شود نباید سلامتی مردان سالمند مورد غفلت قرار گیرد. معمولاً در تمام گروه‌های سنی علی الخصوص سالمندان، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف در مردان در مقایسه با زنان بیشتر است. زیرا مردان بیشتر سیگار می کشند،انتخاب های غذایی ناسالم دارند و معاینات منظم و مراقبت های پزشکی را فراموش می کنند یا نادیده می گیرند. ۹۷ درصد مردان ایرانی در شیوه زندگی خود حداقل یک عامل خطر اصلی را دارند؛ ۵۰ درصد از مردان مبتلا به چاقی بوده، ۸۹ درصد تغذیه مناسبی ندارند، ۳۱ درصد فعالیت بدنی ناکافی، ۲۰ درصد مصرف روزانه سیگار و ۱۸ درصد مردان فشار خون بالا دارند. هر سال اول تا هفتم اسفند به نام هفته سلامت مردان نامگذاری شده است.

(دکتر وحید راشدی، مصاحبه با شبکه سلامت «برنامه مثبت سلامت»)

مشکلات بینایی در سالمندان

بینایی مهم ترین حس انسان است، زیرا بیش از 80 درصد اطلاعاتی که از محیط اطراف به دست می آوریم از راه چشم است .با افزایش سن، اختلال بینایی درافراد سالمند به تدریج رخ می دهد و در طول زمان می تواند بدتر شود. بیماری های چشمی مربوط به سالمندان شامل ۴ بیماری عمده می باشد: آب سیاه (گلوکوم)، آب مروارید (کاتاراکت)، تحلیل لکه زرد مرتبط با سن و اختلال شبکیه مربوط به دیابت. این بیماری ها می توانند بدون سرو صدا در طول دوران سالمندی پیشرفت کنند و بینایی را مورد تهدید قرار دهند.


(دکتر وحید راشدی، مصاحبه با شبکه سلامت «برنامه مثبت سلامت»)

گرمازدگی در سالمندان

اگر بدن فرد سالمند توانایی لازم را برای دفع گرما نداشته باشد، این عامل باعث می شود دمای درون بدن او به حدود 40 درجه سانتی گراد برسد که به این حالت گرمازدگی می گویند. در اغلب موارد، منظور از گرمازدگی در سالمندان، از دست دادن آب بدن (دهیدراتاسیون) است. سالمندانی که در محیط‌های باز تردد می‌کنند یا مشاغلی دارند که مجبور هستند ساعت‌های بیشتری از روز را در هوای گرم باشند، بیشتر ممکن است دچار گرمازدگی شوند. علائم گرمازدگی عبارتند از خشکی پوست، سرگیجه، سردرد و گرفتگی عضلات، حالت تهوع و استفراغ.

(دکتر وحید راشدی، مصاحبه با شبکه سلامت «برنامه مثبت سلامت»)

مشکلات شنوایی در سالمندان

کاهش شنوایی در سالمندان پدیده ای مرتبط با سن است و یک بیماری شایع در سالمندان به شمار می رود. طبق آمارها حدود 30 درصد سالمندان 65 سال و 40-45 درصد سالمندان 75 سال و بالاتر دچار این مسئله هستند. یکی از تأثیرات اصلی کم شنوایی بر توانایی فرد در برقراری ارتباط با دیگران است. تأثیرات اجتماعی و محرومیت از برقراری ارتباطات می تواند تأثیر بسزایی در زندگی روزمره داشته باشد و باعث ایجاد احساس تنهایی، انزوا و ناامیدی در سالمندان با کم شنوایی شود.

(دکتر وحید راشدی، مصاحبه با شبکه سلامت «برنامه مثبت سلامت»