ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
دورکیم مینویسد: جرم پدیدهای اجتماعی، طبیعی است و از فرهنگ و تمدن هر اجتماع ناشی میشود و هر عملی که وجدان عمومی را جریحهدار کند جرم محسوب میشود.
جرمشناسان، ناسازگاری افراد را در اجتماع، عملی ضد اجتماعی و جرم مینامند. برخی دیگر معتقدند که تعدی و تجاوز به شرایط زندگی، عملی ضد اجتماعی است.
در جرمشناسی،هر عملی که مضر به وضع اجتماعی باشد و اعمالی که در قوانین کیفری مجازاتی برایشان پیشبینی نشده است، مورد بررسی و پژوهش قرار میگیرد.
نقش والدین قبل از تولد کودک شروع میشود، لازم است والدین فرزندان خود را به بهترین شکل تربیت و به سوی خیر هدایت کنند، چرا که بسیاری از جوانان و نوجوانانی که مرتکب جرمی میشوند والدین خود را عامل انحراف خود میدانند.
از آنجا که سنگ اول بنای حیات جامعه،از نظر اسلام خانواده است و هرگونه اقدام و رشد اجتماعی در سایه خانواده حاصل میشود، خانواده عامل ثبات و سازش اجتماعی محسوب شده و سعادت جامعه تا حدود زیادی در گروه آن است.
خانواده مرکز شکلگیری و تشکیل عادات و کیفیت معلومات و تجارب است. روح و مغز طفل در محیط خانواده ساخته میشود و به طور کلی میتوان گفت: انسانهای سالم و رشد یافته در خانوادههای سالم پرورش مییابند و آسیبهای اجتماعی گوناگون از خانوادههای ناسالم، منشاء میگیرند.
کانون خانواده و بزهکاری جوانان:
از پژوهشهای عملی و عینی جامعهسنجی خانواده چنین استنباط
میشود که کانونهای خانوادگی که افراد بزهکار تحویل جامعه میدهند، اغلب
در یکی از پنج گروه زیر قرار دارند:
در میان اعضای خانواده، عدهای تبهکار بودهاند.
از هم پاشیدگی خانوادگی (اعم از آن که ناقص یا کامل، اتفاقی یا ارادی، بر اثر مرگومیر پدر و مادر یا هر دوی آنها، بر اثر جدایی یا ترک خانواده باشد.)
عدم مراقبت والدین از فرزندان در اثر جهالت، کوری یا ناتوانی و معلولیت.
فضای نامطلوب خانوادگی در اثر
تبعیض، افراط در نازپروری یا خشونت، حسادت، کثرت عائله، مداخله ناروای
سایر اعضای خانواده، سلطه بیجا و خشونتآمیز یکی از اعضای خانواده
مشکلات مالی، عدم کفیات درآمد، بیکاری، کار کردن مادر خارج از کانون خانوادگی و بیسرپرستی کودک.
پیشگیری:
در نظام حیات اجتماعی اسلام، پیشگیری از وقوع جرم مقدم بر اصلاح است و امکان پیشگیری از جرم نیز وجود دارد.
چون از دید علمای اسلام انسانها دارای فطرت و طبیعت خداجو هستند و امر تربیت پذیریشان بسیاری از وقایع و مسائل را حل کرده و امور مورد انتظار جامعه را محقق خواهد ساخت.
شیوههایی که در پیشگیری به صورت مجموعه باید مورد توجه و رعایت قرار گیرند متعددند که در این جا به چند نمونه اشاره می کنیم :
توجه به تربیت: مجرم یا منحرف را میتوان چنین معرفی کرد که فردی تربیتنیافته است یا اصول یک تربیت استوار و صحیح از همان کودکی به او القاء نشده است.
بنابراین برای پیشگیری از وقوع انحراف ضروری است عوامل و ابزار تربیت مورد توجه قرار گیرند و خواستهها از آن طریق القا شوند، بدیهی است که در این راه خانواده، مدرسه و اجتماع نقش اساسی بر عهده دارند.
تقویت مذهبی و اخلاق: مذهب عامل بازدارنده نیرومندی از جرایم و انحرافات است بنابراین نمیتوان نقش آن را نادیده گرفت.
منبع: سایت سازمان بهزیستی
سلام جناب راشدی.ایام به کام شما نیز!! نماز روزه ها هم قبول! آقای راشدی کدام دانشگاه تحصیل میکنید؟؟؟
سلام.جالبه پس مدیریت تو پزشکی هم سردوانده.از اشناییتون خوشبختم.منم کارشناسی مدیریت صنعتی دارم .درتلاشم برا کنکور مدیریت اجرایی آماده شم.براتون آرزوی موفقیت دارم.خداحافظ
سلام
تبریک