مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

غربالگری شنوایی

تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست انجام می‌شود. این تست فقط چند دقیقه بطول می‌انجامد و هدف آن شناسایی کودکانی است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند تا وجود اٌفت شنوایی برای آنها معین شود. اما بخاطر اینکه مطمئن شوید، شنوایی کودک باید به شکل کامل مورد آزمایش قرار گیرد. غربالگری در حقیقت یک‌سری از خدماتی می‌باشد که شما نیاز دارید تا به سلامت کودک‌تان و انجام مراقبت‌های درست مطمئن شوید.

نوزادان قبل از شش ماهگی شامل این طرح می‌شوند. بدلیل اینکه تشخیص و درمان زودرس اختلالات شنوایی و استفاده از خدمات توانبخشی در راستای وضعیت سلامتی نوزادان و شیرخواران نقش حیاتی دارد، این برنامه طراحی شده و اجرا می‌شود.

در این سنجش با استفاده از دستگاه OAE امواجی به گوش فرستاده شده و انعکاس امواج مشخص می‌نماید که شنوایی گوش چگونه است.

غربالگری شنوایی، فقط اولین گام می‌باشد. اگر تست غربالگری احتمال اٌفت شنوایی را نشان دهد، گام بعدی، طراحی یک برنامه و رفتن نزد شنوایی شناس (ادیولوژیست) جهت انجام تست‌های پیگیری می‌باشد. شنوایی‌شناس متخصصی است که تست‌هایی را جهت تعیین مشکل شنوایی، نوع و شدت مشکل انجام می‌دهد.

چنین تست‌هایی به شما اطمینان خواهد داد که مهارت‌های ضروری زبان بطور طبیعی پیشرفت خواهد کرد و کودک در خانواده، مدرسه، جمع دوستان، شغل و دیگر فعالیت‌های زندگی موفق می‌شود.

شنوایی‌شناس بوسیله تست‌های پیگیری، مثلا استفاده از آزمون ABR که نیازی به پاسخگویی خود کودک نیست، می‌تواند نوع اٌفت شنوایی را شناسایی کرده و گاهی علت آنرا متوجه شود. همچنین ممکن است توجهات پزشکی بیشتر و ملاقات با یک متخصص گوش و حلق و بینی را توصیه نماید.

اگر مشکل شنوایی وجود داشته باشد شنوایی شناس، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص اطفال و سایر متخصصین که با کودک در ارتباط هستند،

انواع خدمات مداخله‌ای جهت کمک به کودکتان را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ بعنوان مثال ارجاع به یک آسیب‌شناس گفتار و زبان، یک مربی آموزش ناشنوایان یا آموزش‌هایی که در زمینه بکارگیری وسایل خاص جهت استفاده بهتر از شنوایی به شما داده شود.


چه زمانی باید تست پیگیری را انجام دهیم؟
اگر کودک شما در غربالگری شنوایی پذیرفته نشد، باید فوراٌ یک تست پیگیری را انجام دهید. بهترین دوره یادگیری زبان، شش ماه اول زندگی است.

اگر مشکوک به اٌفت شنوایی کودکتان هستید، قبل از سه ماهگی حتماٌ به یک شنوایی شناس مراجعه نمائید. در صورتیکه بیمارستان یا مرکز بهداشتی خاص، تست غربالگری را برای کودک شما انجام داد،

در زمینه مراجعه به شنوایی‌شناس از آنها راهنمایی بگیرید. تا زمانی که کودک به 6 ماهگی برسد باید برخی خدمات مداخله ای را دریافت کرده باشد.


دستورالعمل اجرای برنامه‌های غربالگری شنوایی
اهمیت غربالگری شنوایی کودکان در کمتر از یک ماه و تشخیص زودهنگام تا سه ماهگی و ضرورت ارائة خدمات طبی و توانبخشی تا حداکثر شش ماهگی برای شیرخواران تشخیص داده شده که همة این فعالیت‌ها در جهت کاهش شیوع و بروز اختلالات شنوایی می‌باشد، با بهره‌گیری از همکاری بخش غیردولتی امکان‌پذیر است.

با توجه به اصل عدالت اجتماعی و ضرورت گسترش خدمات به مناطق روستایی و محروم کشور، ارائه خدمات به شکل سیاری و با استفاده از دستگاه‌های پرتابل مدنظر قرار گرفته و با توجه به اهمیت تشخیص زودرس و مداخله بهنگام در سالهای اخیر استفاده از ابزارها و روش‌های نوین به منظور گسترش غربالگری شنوایی در نوزادان و شیرخواران در برنامه‌های آتی پیش‌بینی شده است.

در همین راستا برای شناسایی هرچه بیشتر کودکان مشکل‌دار طرح غربالگری شنوایی علاوه بر اجرای برنامه به شکل فراگیر و در زمان خاص، تمهیدات لازم برای ارائه خدمات در طول سال نیز فراهم شده است.


هزینة خرید خدمات
مبنای هزینه خرید خدمات در بخش غیردولتی مطابق با تعرفه‌های ابلاغی از سازمان بهزیستی کشور می‌باشد و خدمات با استفاده از دستگاه غربالگری شنوایی در دو بخش به شرح ذیل می‌باشد:


- در صورتیکه بخش غیردولتی برای خرید دستگاه کمک بلاعوض دریافت نکرده باشد:

الف) در مناطق شهری
تعرفه دریافتی غربالگری برابر تعرفه خصوصی ابلاغی از سازمان بهزیستی کشور می‌باشد که توسط مراجعین پرداخت می‌گردد.


ب) در مناطق محروم یا روستایی
تعرفه دریافتی غربالگری برابر همان تعرفه خصوصی ابلاغی از سازمان می‌باشد که طی قرارداد از سوی بهزیستی استان پرداخت می‌گردد بنابراین از مراجعین وجهی دریافت نخواهد شد. (رایگان)


- در صورتیکه بخش غیردولتی جهت خرید دستگاه کمک بلاعوض دریافت کرده باشد:

الف) در مناطق شهری
تعرفه دریافتی غربالگری برابر تعرفه دولتی ابلاغی از سازمان می‌باشد که توسط مراجعین پرداخت می‌گردد و بخش غیردولتی تا 5 سال ملزم به رعایت تعرفه می‌باشد.


ب) در مناطق محروم یا روستایی
تعرفه دریافتی غربالگری برابر تعرفه دولتی می‌باشد که طی قرارداد از سوی بهزیستی استان پرداخت می‌گردد.

بنابراین از مراجعین وجهی دریافت نخواهد شد. (رایگان) بدیهی است هزینه ایاب و ذهاب بخش غیردولتی جداگانه در نظر گرفته شود و در قرارداد منظور گردد



منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد